Gem de caise/zarzare

Mi-ar fi placut ca azi sa lenevesc, dar n-a fost sa fie, caisul de langa ferestra, cocosat de greutatea rodului parea ca ne implora sa-l eliberam de povara mingiutelor  zemoase, parfumate si malaioase. A trebuit sa il eliberam, sa-si destinda crengile spre imensitatea cerului ca si cand ar spune o ruga, implorand ploaie…e cumplit de cald in Baragan si de la o zi la alta se parjoleste totul. N-as fi avut niciun chef de stat pe langa foc, dar ne plac mult clatitele si gemul de caise e preferatul nostru atunci cand este vorba sa alegem cu ce le rulam pe ‘mnealor. Asa ca, dupa cateva poze imortalizatoare, meritate cu prisosinta de batranul copac ce ne da nu doar fructe dar si umbra atat de dorita in aceste zile, am trecut la fapte. Sa vedem pozele intai…

Am cules, am scuturat, am mai lasat si ne-am apucat de treaba…eu mi-am ales pentru gem, legitimu’ in urma mea le punea in cosul pentru cazanul de tuica…weekend activ, nu gluma in familie. Sa va spun acum cum  am mostenit eu obiceiul de a face gemul de caise. Avem nevoie de 3 kg fructe (cu samburi) la un kg de zahar si un pahar de 250 ml. cu apa plata.                                                                                                                                           Modul de preparare:                                                                                                                   Se cantareste  cantitatea dorita de fructe selectate, se spala. Eu am pregatit de 3 kg. de zahar de data aceasta.Se curata de samburi si se lasa in asteptare fructele. In vasul in care se prepara gemul se va pune zaharul si apa corespunzatoare cantitatii de zahar, eu trei cu trei am pus.

Se fierbe siropul acesta la foc mediu, eu am facut focul cu lemne, asa ca la mama acasa… Cand siropul se leaga ca o miere subtire, nu ca la dulceata, se adauga fructele.

Se continua fierberea la foc molcom. Gemul se umfla, face valuri, e dreptul lui, il lasam sa se manifeste, dar mestecam din cand in cand sa nu se prinda de fundul vasului.

Dupa ce a scazut suficient si are consistenta dorita il luam de pe foc, eu il prefer mai legat sa nu curga din clatita una-doua! 🙂

Se lasa sa se raceasca si se va pune in borcane bine spalate, oparite si sterilizate in cuptor o jumatate de ora.Dupa ce s-a pus in borcane, se dau borcanele la cuptor, fara sa punem capacele 45 de minute ca sa prinda o pojghita deasupra si se lasa sa se raceasca in cuptor. Dupa ce s-au racit borcanele se  fixeaza capacele, se eticheteaza si se aseaza intr-un loc racoros si aerisit. Mie imi tine gemul astfel pregatit si trei ani…s-a intamplat sa se mai ascunda 🙂  cate un borcan prin beci si m-am convins de acest lucru. Iata si consistenta gemului in lingura, ca borcanele mele-s la racit in cuptor la ora asta.

Si aici acompaniind o inghetata de caise si banane cand inca nu era luat de pe foc, scosesem sa vedem daca e gata si i-am facut si putina proba, cred ca le statea bine impreuna, iar la gust nu mai vorbesc, ca pacatuiesc fata de cei care inca nu au facut si asteapta cu nerabdare sa-l faca.

Daca  sunt santoasa mai fac o tura in care voi pune si miez de samburi de caise. Sa aveti spor la facut, pofta si racoare fiecare!

6 thoughts on “Gem de caise/zarzare

  1. Saptamana trecuta am facut si eu gem de caise, cu ajutorul mamei si al prietenului, ca sa avem mai mult spor 😀 A iesit o minunatie, la fel de aratos ca si al tau.
    Sa ne bucuram de el, cu drag, la iarna, langa o cana aburinda cu ceai 🙂

      1. Sigur, sigur, daca sunt caisele/zarzarele bine coapte! Daca sunt parguite, doar, se schimba situatia…Mai adaugi 700 de grame la 3 kg. de caise. Sa ai spor!

Lasă un răspuns

