Crema de zahar ars

Duminica, sarbatoare, si bucuria de a avea fata acasa. Suficiente motive sa ma manifest plenar in bucatarie si sa pregatesc dulce dupa dulce. Supra-productia de oua din ultimul timp m-a determinat sa recurg si la o crema de zahar ars, un dulce pe care de regula il fac  iarna, dar nici vara nu-i sta rau cu o inghetata alaturi, asa ca pun sortul, contabilizez din memorie igredientele fiindca am vechime mare in pregatirea flanului si gata, la treaba, sa nu ma apuce caldura lui cuptor cu el necopt!                                                                        Ingrediente:                                                                                                                                      1 litru de lapte                                                                                                                                      400 gr. zahar tos                                                                                                                              coaja de la o lamaie                                                                                                                               10 oua mari                                                                                                                                              3 linguri zahar vanilat, sau trei plicuri vanilie                                                                               un varf de cutit de sare                                                                                                                   Mod de preparare:  

Se fierbe laptele impreuna cu  jumatate din cantitatea de zahar, vanilie si  coaja de lamaie si se lasa sa se racoreasca. In acest timp se  pune  restul de zahar la caramelizat in cratita in care doriti sa coaceti crema. Se caramelizeaza, dar nu foarte tare, aveti grija sa-l paziti, altfel se arde! Dupa ce s-a caramelizat tot zaharul,  se ia cratita cu multa grija , se inclina ceremonios in toate partile si directiile,  imbracandu-se peretii vasului in caramel. Voila, la soare te puteai uita, dar la cratita, ba!

Mai departe se bat bine ouale cu restul de zahar pana se omogenizeaza si nu se mai simt cristalele zaharului. Eu am mai adaugat si niste coaja de lamaie in plus si o vanilie, mi se parea ca laptele nu e asa de aromat cum as fi vrut.

Dupa ce s-au spumat bine ouale se va turna peste ele laptele, amestecandu-se bine, pana se omogenizeaza totul.

Toata compozitia se toarna in tava imbracata in caramel si se introduce la cuptorul preincalzit la 170 grade.                                                                                                                 Aici fac o paranteza: altadata am pus cratita cu crema intr-un alt vas cu apa si asa am dat la cuptor ca la BM.. Dar pe caldura asta nu e cazul sa procedez asa pentru ca iese mult abur si nu e prima oara cand o coc pur si simplu la cuptor, asa cum facea si mama si iese la fel de buna. Iata, dupa 30 de minute s-a copt si arata destul de bine! Imi place sa musteasca de sirop caramel…

Se lasa sa se raceasca in tava si apoi se rastoarna pe un platou, atentie la marimea platoului, sa o depaseasca pe cea a tavii in circumferinta!  Gata,am rasturnat-o!

E exact asa cum am dorit-o: ferma( nu s-a rupt cand am rasturnat-o) si insiropata cat cuprinde, yupi, ne vom lafai in caramel!
Se tine la rece macar o ora ca sa fie savuroasa la maxim. Iata prima portie servita simplu, fara nimic altceva alaturi, decorata cu o floricica de menta indiana care miroase bestial!

O imbucatura gustata cu nesat…

Si nu mai spun decat atat: de-li-cioa-sa!                                                                                           Pofta buna!

P.S.                                                                                                                                                      In urma negocierilor aprinse cu pofticiosii familiei (care mi-au adus argumente solide) s-a obtinut din partea lor o noua transa de inghetata cu nectarine caramelizate, e pusa deja la congelator… asa ca o sa fie probabil o editare, ce va avea drept bonus o portie de crema alaturi de o cupa de inghetata. Sper sa mai fie pana atunci, deoarece intr-o  ora s-a dus deja jumatate!

6 thoughts on “Crema de zahar ars

    1. Pastrez intodeauna o portie intre un dulce si urmatorul ca sa fiu „sub acoperire”, asa ca te astept !
      Daca nu ai facut niciodata, te rog din suflet sa o faci fara niciun stress. La cate minuni ies din manutele tale, asta e o chestie mult prea simpla si foarte delicioasa. Cu inghetata deasupra a fost mirobolanta! M-am tot dus in restaurantul tau si am vazut ca nu ai mai postat nimic, mi-era dor…Te pup!

  1. e printre deserturile mele preferate. imi aduc aminte cand facea matusa mea tort cu crema de zahar ars, eram in stare sa sar peste orice alt fel de mancare, numai sa ajungem la desert odata :))
    am facut in primavara crema, si cred ca o sa mai incerc

  2. E la fel de savuroasa ori de cate ori o fac si desi e veche in lista retetelor mele, ma intorc mereu cu placere si pofta la ea si de fiecare data ii gasesc valente noi. Ma bucur ca si tie-ti place!

Lasă un răspuns

