Dulceata de prune umplute cu nuci, scortisoara si cardamom/anason

Dulceata asta era punctul forte (in materie de dulceturi) al bunicii mele paterne. O facea vara/toamna si ne dadea din ea chiar in ziua de Sf. Nicolae. Acesta era deliciul pe care-l asteptam de la acea bunica in ziua primului mos al iernii. Multa vreme nu am facut-o de teama „complicatului” dar ramasesm doar cu amintirea si la un moment dat m-a ajuns dorul ala mare de toate ale bunicii ( dupa ce a inceput nebunia virtuala „ca la bunica”). Am rasfoit caietele vechi, am luat reteta la puricat si dupa citirea  motivata de gandul  de a scoate la suprafata ceea  ce aveam de la bunici, am facut-o si am avut norocul sa-mi iasa ca a bunicii, in sensul ca avea nuca si scortisoara si statea pruna mandra pe farfuriuta,  asa cum statea cand ne-o servea mamaita… si cand o taiam, aparea un miez de nuca aromat  cu scortisoara pe care-l devoram primul, tavalit  ce-i drept, prin toata minunea dulce de pruna!  De atunci ma intorc la reteta in fiecare vara  fiindca in sezonul acesta am eu pruni ce dau in parg, al caror sambure se desface cu usurinta.  Asta ar fi o conditie sa poti face dulceata asta cu  fructul aproape intreg! Am incercat insa si arome noi alaturi de scortisoara si au mers de minune, m-am hotarat sa va povestesc azi cum e si cu dulceata asta.                                                                                                                                                   Ingrediente:                                                                                                                                 1,6-1,7 kg. prune( usor de desfacut de pe sambure)
1,5 kg. zahar tos
80 gr. zahar farin
o lingura scortisoara macinata
baton de scortisoara
seminte de cardamom (sau anason stelat)
30/40 nuci, sau miez de nuca
700 ml apa plata                                                                                                                           optional, cateva afine pentru culoarea siropului

    Mod de preparare:                                                                                                                  Se spala prunele, se zvanta pe un prosop curat. Se sparg si se curata nucile, se aleg miejii de nuca, asta in cazul in care aveti nuci (ca mine) si nu ati cumparat miezul gata curatat! Se pregateste oala in care se face dulceata si se pun la fiert apa cu zaharul.Eu am pus in apa respectiva o mana de afine ca sa se coloreze putin, deoarece prunele mele nu dau deloc culoare dulcetii, ba din contra, iese culoarea vantului turbat si eu colorez o idee apa pe care o pun la sirop, voi nu sunteti obligati sa o faceti, acest lucru nu modifica gustul cu nimic, afinele nu le pun la fiert, le strecor, deci sunt doar pe post de colorant natural!

In  timp ce siropul fierbe, se pregatesc prunele pentru baia in piscina dulce/aromata. Se taie un capacel mic  in partea de sus a prunei si cu un cutitas ascutit se scoate samburele. Daca prunele sunt ok. din cele usor de dezsamburit,  e floare la ureche operatia asta!

Apoi miezul de nuca se stropeste cu putina apa si se tavaleste prin zahar pudra amestecat cu scortisoara macinata.

Se umple orificiul din fiecare pruna cu miez de nuca; eu indes cate doi pentru a tine pruna in forma!

Se face testul picaturii pentru verificarea densitatii siropului  exacat asa ca aici. Daca siropul s-a legat se vor pune prunele in oala.

Se adauga batonul de scortisoara si apoi semintele de cardamom dupa ce au fost scoase din teci. Nuca ramasa, daca ati avut mai multa, se adauga si ea in oala, da bine, eu am pus o mana de mieji!

Se  fierbe dulceata la foc mic si se amesteca cu multa grija pentru a nu se strivi prunele. Cand dulceata a scazut suficient se incearca punandu-se pe o farfurioara tinuta la rece o lingura de dulceata si daca nu se imprastie siropul se ia de pe foc.

Se acopera  oala cu un prosop ud, bine stors. Se toarna rece in borcane sterilizate in prealabil. Eu am preparat doua ture, una aromatizata cu cardamom si a doua tura cu anason stelat, aceeasi manopera doar ca inlocuim condimentul cheie

Borcanele se depoziteaza in locuri intunecoase si reci dar bine aerisite, eu le-am facut  mai intai o poza de grup! 🙂

Si iata, de aproape, ce contin borcanele acelea…

E o dulceata aspectuoasa, eleganta, cu efect cuceritor la musafiri, cu gust de copilarie si amintire de sarbatoare, cu o aroma fina, pe care nu voi inceta sa o pregatesc pentru toti cei dragi mie, mai ales pentru Ivona si Alex,  de care la ora asta mi-e tare dor! Si imi mai este dor de cineva…Ciprian, daca citesti, afla ca de fiecare data cand fac dulceata imi spun in gand ca…” un borcanel e pentru piulicii tai”.                                                                            Pofta buna!                                                                                                                                           (Daca nu o aveti inca, voila, v-o fac!)  🙂

6 thoughts on “Dulceata de prune umplute cu nuci, scortisoara si cardamom/anason

    1. Intre timp am mai facut de doua ori fiindca o mancam cu inghetata intr-o veselie. A fost Alex acasa cateva zile si a devorat un borcan pe zi, basca o caserola de 1 kg. de inghetata home made. Dar m-am bucurat mult ca a mancat pe saturate, doar ca nu s-a mai manjit la botic asa ca in copilarie. 🙂

Lasă un răspuns

