Salata de cruditati

Nu ma mai pot intoarce exact in timp pentru a stabili de cand fac salata asta, pot doar sa va spun ca reteta face parte tot din zestrea de  acasa. Daca e asa, v-ati dat seama, contine ingrediente simple, aflate la indemana si  este mai mult decat economica. O sa vedeti imediat despre ce este vorba si cred ca o sa-mi dati dreptate.

Ingrediente:

In reteta scrie cam asa…                                                                                                                      O galeata (capacitate 10 litri) plina cu urmatoarele legume proaspete: gogonele, morcovi, 2 bucati medii de sfecla rosie, ardei gogosar, ardei gras verde si galben, o telina intreaga(radacina, tije, frunze), varza alba sau rosie,  buchetele de conopida, gulii.
Eu nu am avut gulii . Dintre toate, gogonelele trebuie sa fie partea cea mai mare, cam o treime din total, restul de doua treimi pana se umple galeata se apreciaza cantitati aproximativ egale intre restul ingredienteleor.
 Dressingul se prepara din urmatoarele ingrediente:                                                                   

1 litru otet

1/2 litru ulei de masline

1/2 kg zahar tos

o cana de sare(de 200 ml. sa fie cana)

o lingura boabe de piper

5 foi de dafin

Mod de preparare:

Se spala legumele, se pun la scurs. Se taie gogonelele feliute subtiri, varza se toaca fideluta, sfecla am taiat-o semirondele eu, fiindca nu a avut circumferinta mare, morcovul se taie rondele, telina, gulia, daca aveti, felii subtiri, conopida se desface buchetele mici de tot, ardeiul si gogosarul se taie feliute subtiri de 0,5 cm. latime si de 4 cm. lungime, cu aproximatie si daca le doriti altfel, le puteti taia dupa cum va dicteaza starea de spirit si dorinta de mai bine.🙂 Vi le arat pe ale mele, cate au incaput pe masa de lucru si in cadru, pentru a va face o idee.

Pregatim un vas mare, lighean de vase sau oala cu capacitatea mai mare de 10 litri, eu am ales o oala fiindca are si capac. Incepem sa asezam in oala straturi alternative din legumele tocate, ca sa fie amestecate din start.

Procedam asa pana la terminarea cruditatilor si apoi intr-o oala de capacitate mai mica pregatim dressingul amestecand toate ingredientele si fierbandu-le cinci minute din momentul in care oala clocoteste. Se ia oala de pe foc si se va turna compozitia fierbinte peste cruditati. Se amesteca cu grija sa nu se sfarame,  dupa care se pune capacul. Din cand in cand mai amestecam in oala pentru a fi cuprinse de lichid toate cruditatile. Isi vor lasa si ele multa zeama, sa nu aveti grija. Dupa 24 de ore deja putem servi din delicioasa, dar mai ales cocheta salata, fiindca sfecla rosie ii da o culoare de invidiat. Cam asa arata dupa 24 de ore salata mea frumoasa si gustoasa! Daca nu o laud eu, atunci cine?🙂

Dupa maxim trei zile se transfera in borcane mai mici, mai mari, dupa cum credeti  ca veti consuma la o masa, eu o pun in borcane de 720/780 ml. Se transfera cu o spumiera mai intai cruditatile, se indeasa borcanele moderat dupa care se pune cate o aspirina in fiecare borcan(daca e de 7-800ml, daca nu, mai putina aspirina) si se completeaza cu lichidul in care au stat. Se agita putin borcanul pentru ca aspirina da se dizolve in zeama din borcan. Nu se sterilizeaza! Se poate si fara aspirina, cu conditia sa o depozitati intr-un loc racoros si bine aerisit, dar nu mai mult de o luna de zile. Toata lumea care a gustat-o  la noi a cerut reteta, acum o pun cu drag aici pentru toti aceia care o vor gusta virtual si vor dori sa o pregateasca. Va dau tuturor asigurari ca merita cu prisosinta incercata. Sa aveti pofta de salata si spor la conservarit! Eu abia maine o pun la borcane, nu am poza cu productia impartita pe compartimente de consum!🙂

2 thoughts on “Salata de cruditati

Lasă un răspuns

