Prajitura cu foi fragede si crema de lapte

Aceasta delicata prajitura a fost si a ramas printre preferatele fiicei mele dragi. Nu pot preciza exact, dar cel putin douazeci de ani sunt de cand se executa in casa noastra. O redescoperim de fiecare data cand o fac si de fiecare data e mai gustoasa si mai aratoasa. Ingredientele ei sunt simple si la indemana, da, contine si untura de porc, dar eu o consider de o mie de ori mai sanatoasa decat margarina. Enumar ingredientele si trec la desfasurarea evenimentului culinar.

Ingrediente: 

1400 gr. faina                                                                                                                                        2 oua
250 grame untura de porc
250 ml. lapte acru sau iaurt
250 gr. zahar tos
un praf de sare
coaja de lamaie/portocala
2 lingurite cu varf de amoniac alimentar
Acestea au fost ingredientele pentru foi
 ingredientele pentru crema:
4 oua
1 litru lapte dulce
200 gr. zahar, sau dupa gust
80 gr. amidon sau doua plicuri de budinca de vanilie
coaja de lamaie si portocala
zeama de lamaie, cata doriti, eu am pus zeama unei lamai
100 gr. unt moale
vanilie, dupa gust

Mod de preparare:

Ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei. Se pun la un loc in castron: untura, zaharul ( eu am pus jumatate alb, jumatate brun), ouale si coaja de lamaie, dupa care se adauga si laptele in care s-a dizolvat amoniacul.

Se amesteca (manual eu) si incepe sa se adauge faina, cana cu cana. Dupa a cincea cana de faina se trece la framantat cu mana, deoarece aluatul este gata cand se curata singur de pe maini. Din acest moment faina se pune cate putina, daca mai trebuie, e posibil sa nu  intre toata, sau sa mai trebuie putina, asta nu se poate sti chiar cu exactitate, fiindca depinde de calitatea fainii. Cand aluatul este gata este moale si flexibil.

Se imparte coca in noua parti egale din care se vor coace tot atatea foi.

Foile se intind in functie de marimea tavii si se vor coace pe dosul ei. Nu se vor rumeni pentru ca sunt subtiri si se ard repede, sunt gata cand fac basici.

Se trece la prepararea cremei. Ouale se freaca zu zaharul si coaja de lamaie. Peste ele se adauga laptele, vanilia si se pune acest amestec la foc domol.

Amidonul/budinca se dilueaza in cateva linguri de lapte. Cand amestecul de oua si lapte incepe sa fiarba se adauga amidonul diluat, vanilia si se amesteca energic cateva minute. Cand fierbe cu bulbuci, ca si mamaliga, se ia crema de pe foc si se lasa sa se raceasca. Eu am pus in crema si cateva picaturi de sirop de afine ca sa ii dau culoare. Cand crema s-a racorit, se adauga si untul in ea si se omogenizeaza bine. Abia acum putem spune ca e totul gata de asamblat prajitura. Se ia o foaie, se intinde uniform crema peste ea.

Deasupra se aseaza o alta foaie, iarasi se intinde crema si se pune a treia foaie deasupra, se preseaza bine, se da la rece. Se vor grupa cate trei foi, daca vreti mai multe nu e bai, dar e suficient cat sa iasa prajiturile delicate. Se dau la rece foile umplute si se pot taia dupa cel putin 10 ore. Eu le las de regula peste noapte si le tai a doua zi, fie clasic, in romburi sau patrate, fie cu ajutorul formelor de diverse feluri.

Sunt dulci si aromate, mananci si nu te mai opresti!

Gratioase si fragile, de-ti da inima ghes sa mai iei una!

Ies multe, ce bine, se mananca repede oricum, la cat de bune sunt. Pofta buna!

12 thoughts on “Prajitura cu foi fragede si crema de lapte

  1. prajitura asa o facea mami de fiecare data cand aveam musafiri sau de sarbatori, ea le zice foi pe fundul tavii cu budinca; acum le fac eu si sunt dementiale, foile sunt tari insa dupa o zi de stat cu crema printre ele se inmoaie in gura, fantastice :*

    1. Ai dreptate, foile sunt destul de tari la inceput, dar dupa ce se imprietenesc cu crema, se topesc in gura, ca sa vezi cat de mult inseamna o imprietenire de succes!🙂 Eu in reteta initiala aveam faina la crema si am schimbat-o cu amidon, atat am modificat la reteta si mai mult de ata nu doresc sa mai schimb ceva, pentru noi e perfecta asa!

      1. vreau sa o incerc si eu dar nu am inteles cate oua trebuie sa pun la foi… daca poti sa imi spui… iti multumesc.

  2. Imi aduce aminte de copilarie. Eram mic cand am papat prima data si nici eu nu am uitat de asta! O sa fac in curand prajiturica asta. multumesc pentru detalii. arata delicios.

Lasă un răspuns

