Osanzele/haiose

Desi nu miros a scortisoara precum multe din suratele dulci specifice  iernii, au gustul si fragezimea fara de care nu exista sarbatori de iarna la noi in familie. Pare complicat, dar e atat de frumos sa le faci si dupa ce ai intrat in hora ai tot juca!:)  Si ai coace si-ai tot coace si ai sta numai pe langa cuptor, de dragul lor, al haioaselor, fiindca si asa li se mai spune.Dar sa le pregatim, sa vedem cum regizam scenariul scris in caietul meu vechi, exact de pe vremea cand inca mai aveam bunici.

Ingrediente:

1 kg faina

600 gr. osanza netopita data prin masina de tocat

2 oua

2 linguri de otet

o cana de apa (250 ml)

un praf de sare

500 gr rahat sau marmelada, magiun, pentru umplutura

zahar farin pentru pudrat

Mod de preparare:

Osanza se framanta bine cu 300 grame de faina.Sa nu vi se para multa , eu am pregatit cantitate dubla. Se imparte  compozitia obtinuta aproximativ in trei parti egale.Va fi o compozitie lipicioasa, nu va speriati! Pozele mele sunt facute noaptea…

Picture 025Se prepara apoi un aluat din oua, apa, otet, sare si cele 700 gr. de faina ramasa. Coca obtinuta trebuie sa fie elastica. Aceasta se va bate de masa de multe ori, pana va plictisiti, eu de regula numar pana la 100 de batai si coca devine mult mai elastica fata de faza initiala.
Picture 021Se intinde  aceasta coca pe o planseta mare cu ajutorul merdenelei si deasupra ei se intinde o parte din cele trei  compozitii cu osanza.

Picture 031Se impatureste  aluatul pentru a se forma straturile ce definesc haioasele.

Picture 036Picture 039Strans astfel, aluatul se introduce la frigider pentru o jumatate de ora. Se repeta procedura de inca doua ori. Apoi se scoate coca pe masa de lucru, se taie cate o bucata mica ce se va intinde pe masa usor infainata in strat de 0,6 cm. Asa arata sectiunea aluatului la taiere.

Picture 044Din foaia intinsa se taie dreptunghiuri peste care se aseaza intr-un capat, pe latime, o bucata de rahat si se ruleaza strans capatul respectiv, eu am taiat si  cu forme de fursecuri, pentru diversitate. Se coc la cuptor preincalzit la 190 de grade pana se rumenesc usor, tava trebuie pregatita cu hartie de copt.. Se scot cu o paleta din tava si se pudreaza cu zahar farin vanilat.

Picture 006

 

Sunt  foarte fragede si arata asa de bine straturile, incat nu-ti vine sa te mai opresti din mancat!

Picture 087Rezista foarte bine in timp daca platoul este acoperit cu folie transparenta, chiar si dupa doua saptamani sunt la fel de fragede, daca mai apuca, eu am testat longevitatea si am fortat pastrarea, altfel nu aveam nicio sansa! Picture 060

E vremea lor, faceti-le, dragilor si nu o sa va para rau, eu le fac de cateva ori pe iarna si de fiecare data dublez cantitatile fiindca stiu ca rezista bine. Iata-le si sub forma de cornulete, pentru asta intindem foaia mai subtire un pic. Daca ati sti cum se topesc in gura cornuletele astea, woww!

Picture 108

Va doresc sa taiati sanatosi guitatorii si sa trantiti niste haioase sa se duca vestea.

Picture 081

Pofta buna!

Picture 012

4 thoughts on “Osanzele/haiose

  1. Gela, te urmaresc zilnic si plec uimita de fiecare data. Astea sunt chiar migaloase daca zici ca se intind in trei reprize dar vad ca tu nu te-ai plictisit, bravo tie!

    1. Eu m-am obisnuit cu modul de lucru la haioasele astea si mi se pare o joaca frumoasa, nu am timp sa ma plictisesc.Tai, formez, coc, pudrez, ma invart pe langa ele ca un tititrez, cand sa ma plictisesc? Din contra, fac si gustaresc, buna treaba, nu? :))

Lasă un răspuns

