Friptura de cocos, la cuptor, cu garnitura de piure de napi

Desi am gatit de multe ori piureul acesta dietetic, din varii motive nu am facut si sedintele foto aferente, lucru ce m-a impiedicat sa postez reteta aceasta care, dupa parerea mea, ar trebui cunoscuta de catre toti aceia care au probleme cu glicemia, sau chiar sufera de diabet. Napul sau topinamburul, ca si aliment, are o valoare inestimabila nu doar pentru faptul ca este bogat in minerale (Ca, Mg, K, P), vitamine, proteine, agenti specifici cat pentru continutul sau de inulina. Inulina, considerata ingredient alimentar functional, deoarece poate modifica procesele fiziologice și biochimice din organismul uman, avand rol preventiv în aparitia unor boli si conducand la o stare de sanatate imbunatatita, are rol de agent bifidogenetic, care stimuleaza sistemul imunitar al organismului, scade nivelul de bacterii patogene în intestin, combate constipatia, scade riscul osteoporozei prin cresterea absorbtiei mineralelor iîn special calciul), reduce riscul aterosclerozei prin scaderea sintezei trigliceridelor si a acizilor grasi în ficat și reducerea nivelului acestora în ser, reduce absortția de zahar din sange – prevenind sindromul metabolic si diabetul zaharat.Inulina este un edulcorant care prin concentrarea sucului de topinambur poate fi folosit la indulcirea produselor destinate diabeticilor sau in dietele de slabire si ar fi mai fi multe de spus…Cine doreste studiaza problema si se convinge, noi ne-am convins demult si am vazut pe pielea noastra efectele consumarii napilor.I-am adus in gradina cu dublu rol: sa ne incante privirea  cu florile lor superbe si sa ne asiguram necesarul pentru consumul alimentar. Ne plac si cruzi si gatiti, mai nou, in toamna am facut si gem si a fost o reusita delicioasa pe care sper sa o repet, sa pozez pasii apoi sa vin si sa o impartasesc aici tuturor doritorilor de hrana sanatoasa. Imi cer scuze pentru introducerea nesfarsita, dar cred cu tarie ca  napul/topinamburul merita sa fie mai bine cunoscut si consumat ca atare!

Ingrediente:

Pentru friptura:

Puteti folosi orice parte a unei pasari care va place, la fel de bine poate fi vita sau porc, eu astazi am avut carne de cocos (de curte) care se face mai greu, va voi spune cum am procedat , dar se poate jongla aici, preparandu-se friptura dupa preferinta.

4 bucati de carne de pasare o lingura de ulei de masline
cimbru, oregano, piper, dupa gust
o cana de apa+ o ceasca de vin(daca e pui cumparat injumatatiti apa)
o foaie de dafin

Pentru piure de napi:

1,5 kg de napi                                                                                                                                       o ceapa medie
un pastarnac sau  50 de gr. radacina de telina
2 linguri de ulei de masline                                                                                                                3 catei de usturoi                                                                                                                                o lngura  cu varf de sos de hrean, sau hrean ras pe razatoarea fina                                            sare dupa gust                                                                                                                         optional, 40 gr. unt( daca nu doriti sa gatiti dietetic)

Mod de preparare:

Se pregateste carnea pentru cuptor. Se imbalsameaza bine cu mirodeniile, se sareaza, se aseaza intr-o tava antiaderenta, daca se poate, sa fiti lipsiti de griji. 🙂 Se adauga uleiul, foaia de dafin, apa, se pune capac si se da la cuptor la foc mediu.Eu am pus si crengute de cimbru deasupra. Dupa o ora se ia capacul si se lasa sa se rumenesca putin carnea, asa arata friptura mea din cocos bataus redus la tacere…

Picture 246Acum sa vorbim mai pe larg despre modul in care o sa-i pregatim pe domnii topinamburi, carora nu le-am facut din pacate o poza mai frumoasa, fiindca ploua cu galeata si nici timp de cochetarii nu aveam, sunt asa cum mi i-a adus sotul dupa ce i-a spalat de pamant( seamana cu radacina de ghimbir).

Picture 210Coaja napilor este foarte subtire, eu nu-i curat, fiindca asa mi-a recomandat nutritionistul, ii spal cu un buretel nou de vase si o periuta, in special la incheieturile ramificatiilor pentru ca acolo poate ramane pamant. Voi procedati cum credeti de cuviinta, dar nu uitati, coaja este sanatoasa! Dupa ce ne  asiguram ca am executat operatiunea „spalarea” fara cusur, se clatesc sub jet puternic de apa si se pun la fiert, eu in oala sub presiune, voi fierbeti in ce doriti. Se pune apa cat sa depaseasca nivelul napilor si apoi se adauga ceapa intreaga,  pastarnacul taiat in doua sau patru, uleiul si sarea. Atentie, fierb mult mai repede in comparatie cu cartofii! Se verifica cu ajutorul varfului unui cutit daca sunt gata, se scurg de apa si se lasa putin sa se racoreasca.

Picture 216Se paseaza apoi cu uneltele din dotare, in vasul in care se pun napii pentru pasat se adauga si usturoiul tocat marunt.

Picture 224Dupa ce se mixeaza un minut, se pune si hreanul peste piure si se continua mixarea.

Picture 231Este gata cand are o consistenta pufoasa, ca de piure, voila!

Picture 256Este un piure deosebit, dulceag, pufos, cu gust usor asemanator anghinarei. Noi il adoram si i-am simtit si beneficiile pentru sanatate! Urmele cojitelor il pistruiaza intr-un mod placut, nicidecum inestetic si in fata farfuriei gata pregatite pentru masa, cuvintele sunt in plus!
Picture 281Postarea de astazi se datoreaza de fapt, acestui piure din napi, mai putin consumat din pacate, fiindca fripturi la cuptor se fac des si prin tot locul…friptura faceti-o din ce carne doriti si cum doriti, dar incercati si napii sa vedeti ce dulci sunt!

Picture 275Nu stiu ce o sa faceti voi, dar stiu sigur ca noi vom continua sa mancam napi cruzi sau gatiti, fiindca ne-am convins de calitatile lor neegalate pentru sanatate. Practic, pentru continutul de inulina nu au egal in lumea plantelor, stiu ca se extrage si din radacina  cicoarei, dar in alimentatie napul este regele inulinei.

Picture 271Noi pofta am avut cu carul si vom mai avea, dar in speranta ca v-am facut si voua, va spunem de pe acum, pofta buna!

Picture 293

6 gânduri despre „Friptura de cocos, la cuptor, cu garnitura de piure de napi

Lasă un răspuns

