Duminica iertării şi împăcării

Am avut iarasi sarbatoare in familie, duminica de astazi fiind Duminica Lăsatului Sec de brânză numita si Duminica iertării şi împăcării. Aceasta sarbatoare are o importanta foarte mare in zona in care locuiesc eu, fiind a treia sarbatoare  din an, dupa Craciun si Paste. Stiu ca sunt zone ale tarii in care aceasta zi trece neobservata…Mai stiu ca exista diverse traditii si obiceiuri specifice diverselor zone ale tarii ce se desfasoara de Lasata Secului. In arealul in care eu m-am nascut si crescut in aceasta zi era obiceiul”Cucilor”. Fiind foarte multi bulgari in zona, cred ca patrunsesera influentele din tara vecina si se desfasura acest obicei. Se aprindeau faclii, oamenii se mascau si isi faceau „o palanca” constand intr-un obiect asemanator biciului, in varful caruia atarnau o talpa de papuc sau gumar(pantof de guma, obisnuitul  pantof popular) cu aujtorul careia erau batuti toti consatenii intalniti in comunitate in ziua Lasatului de Sec. Se spunea ca cei atinsi de palanca nu vor fi atinsi de boala tot anul. In locul in care traiesc acum nu se practica obiceiul cucilor. Aici rudele, prietenii şi vecinii se vizitează şi îşi cer iertare unii de la alţii pentru eventualele greşeli, pentru a intra cu sufletul curat în post. Prin tradiţie, cei care se consideră vinovaţi aduc persoanei la care-şi cer iertare : prăjituri, cozonaci, nuci şi fructe, în semn de iertare. După amiaza, cei căsătoriţi îi vizitează pe naşii de cununie şi le urează sănătate şi post uşor. Noi am asteptat cu bucurie si aceasta zi. Am pregatit multe bunatati pentru a avea cu ce-i ospata pe eventualii vizitatori. Neavand motive sa ne cerem iertare de la cineva fata de care sa fi gresit volitiv, ne-am sunat prietenii de departe si le-am cerut iertare fiindca nu avem timp sa-i sunam mai des si apoi am astepatat cu drag sa ni se deschida usa, nu neaparat pentru a ni se  cere iertare pentru ceva, ci pentru a ne bucura de prezenta si spiritul oaspetilor in casa noastra, in care am asezat masa inca de dimineata. Oaspetii nu s-au lasat asteptati. Unii au fost in trecere, au avut sau nu un mesaj, sau pur si simplu au tinut sa ne vada”de Iertaciune, altii au poposit mai mult si am depanat amintiri, am facut planuri, am ciocnit un pahar, la un gratar, asa, ca inaintea postului si la final ne-am indulcit, la propriu, cu diverse fusecuri si un chec de lamaie dupa reteta din cartea regala de bucate si la figurat, afland ca am un loc important in viata unor persoane, altele decat cele din familia mea.Nu stiu cata importanta da fiecare dintre voi acestei zile… Daca aveti ceva pe suflet, mergeti dragilor si cautati impacarea si odata obtinuta iertarea, să puteti urca cu voinţă şi smerenie muntele încercărilor acestui post aspru, timp de şapte săptămâni, post ce precede Sărbătoarea Învierii Domnului. Va doresc tuturor sarbatoare frumoasa in familie si va rog sa ma iertati daca v-am suparat vreodata cu ceva, chiar si fara voia mea, daca nu gatesc pe placul vostru, pentru ca lipsesc uneori cam mult de pe blog, sau pentru motivul ca nu am timp sa scriu si despre multe alte experiente frumoase din viata mea, altele decat cele culinare si care merita consemnate. Sunt mereu perdanta in lupta cu timpul si oricat as incerca sa schimb strategia, el e cu un pas inaintea mea. Sper sa petreceti frumos cu famila, prietenii, finii ori nasii si daca nu aveti cu nimeni a va impaca, impacati-va cu voi insiva si traiti fiecare clipa cu intensitate.

Iata si cateva bucate pregatite pentru oaspeti cu multa daruire ( pozate pe fuga).

piftie festiva

Picture 496

rulada sarata umpluta cu pateu si ciuperci sau alta, cu piept de pui

Picture 193

Picture 202

Picture 083Picture 060drob   si chiftele   de pasare

Picture 187

Picture 110Picture 025sarmale cu mamaliguta

P1110371

chec regal cu lamaie si mac Picture 206 Picture 097

Picture 164fursecuri a la Any, Petunie sau Laura Laurentiu Picture 111

Picture 121

tort cu fructe si multa frisca

Picture 127

Gratarul a fost in nocturna, aidoma unui foc de tabara, am ratat pozele, sunt neclare, iar cand s-a adus pe masa fripturica aburinda nu a mai fost timp de altceva. 🙂

Atasez un clip drag pentru voi toti, rugandu-va sa nu uitati sa spuneti „iarta-ma” atunci cand este nevoie si sa incepem postul cu inima curata!

8 gânduri despre „Duminica iertării şi împăcării

  1. se spune ca iertarea este a celor puternici 🙂 foarte frumos obicei, si intr-adevar in alte zone nu se pastreaza asa de mult, insa stiu si eu de la bunici si mama ca inainte de post trebuie sa ceri iertare sa iti usurezi sufletul inainte de post, am facut si eu lucrul asta mai mult in mintea mea si indirect fata de o persoana la care am tinut mult, si intr-adevar, te linisteste 🙂
    superbe obiceiuri Gela, imi place mult sa citesc despre ele pe blogul tau 🙂

    1. Nu pot decat sa ma bucur, Oana, pentru ca ma citesti si pentru ca-ti place ceea ce citesti aici. Tot ce pregatesc eu in bucatarie are o poveste in spate. Acum am spus povestea si nu am aratat bucatele, dar , uite, editez si arat si cateva bucate facute cu drag pentru Iertaciune. Te pup!

  2. Foarte frumoase obiceiuri ,care datorita persoanelor ca tine,nu se pierd si ne amintesc de unde venim.De bunatatile pregatite ..nici nu mai vorbim .Foarte apetisante si nu in ultimum rand foarte bune .Tot respectul.

Lasă un răspuns

