Tocana de topinambur si stevie ( de post)

Despre binefacerile topinamburilor v-am mai vorbit aici si datorita lor gatesc napi foarte des, uneori mai si pozez.  :)  Fiindca azi sotul mi-a adus nu doar flori proaspete, ci si stevie inrourata de la gradina de pe malul apei, am hotarat sa-mi incerc putin norocul, facand o combinatie noua pentru noi si cred ca si pentru voi, nu am studiat sa vad daca cineva a mai incercat asta, dar sigur e ceva mai putin intalnit. Am vrut o tocanita cu mult verde proaspat si iata  ce ingrediente proaspete, toate bio, am pus in ea:

600 gr. topinamburi(napi)

2 fire praz

4 fire ceapa verde

2 cepe

2 morcovi medii

4 legaturi mari de stevie

4 linguri sos de rosii home made, merge orice bulion,sau pasta…

4 linguri ulei

o foaie de dafin

patrunjel si marar verde dupa gust

piper proaspat rasnit, putin cimbru uscat                                                                                                                                 sare dupa gust

Iata personajele principale ale „operei”. Daca topinamburiii nu erau, nimic din ce va povestesc nu ar fi fost…

Picture 591

Dar fiindca ei exista in gradina mea, exista si pe masa de lucru in diverse combinatii, astazi infratiti cu stevia.

Picture 596

Mod de preparare:

Se spala bine topinamburii, cu un buretel, avandu-se in vedere „subtiorile” ramificatiilor. Se taie in bucati cat de mari doriti, ca si cartofii pentru tocana. Ceapa verde si prazul se curata se spala se taie in rondele, morcovul asisderea, iar ceapa se taie solzisori, nu-i bai daca si altfel. Se pun la sotat in tigaie ceapa si morcovii, iar cand se inmoaie putin se adauga piperul prospat macinat, cimbrul si foaia de dafin.

Picture 600

Apoi se pune in cratita si stevia taiata mare. Se lasa sa se inmoaie doua minute, dupa care se adauga si sosul de rosii, sau pasta, ce doriti sa puneti.

Picture 601Se completeaza cu 2 cani de apa si se lasa sa fiarba pana da in clocot, moment in care se adauga si topinamburii taiati.

Picture 603Se acopera cratita cu capac si se lasa sa fiarba la foc mediu cam 20 de minute. Intre timp se mai amesteca in cratita, eu am adaugat si coditele de la patrunjel si marar tocate foarte marunt. Foarte repede este gata. La final, cand se stinge focul, se pune jumatate din verdeata pregatita. Priviti o poza de la locul faptei!

Picture 620Concluziile experientei mele culinare sunt favorabile repetarii si popularizarii retetei, altfel n-o dadeam din casa!🙂 Cu gust acrisor de stevie si dulceag de nap, care nap aduce si cu gustul nucilor putin usturoiate, combinate cu prospetimea gustului celolrlalte verdeturi, aceasta tocana de post (si dietetica , pe deasupra) ne-a cucerit din prima.

Picture 627

O vom repeta atat timp cat vom avea napi si sper sa avem, fiindca asta a facut astazi sotul, i-a rarit si a plantat un rand de doua sute de metri lungime intr-un loc in care nu calca picior de om ( afara de al nostru) ci doar pasarile cerului!  Nu ezitati sa gatiti asa ceva, daca aveti napi, iar in cazul in care aveti in familie persoane care au probleme cu diabetul, introduceti cu incredere, va rog, aceasta tocana in meniul persoanei respective, ii va fi de mare, mare folos. Sa fiti binecuvantati si sa aveti zile usoare de post.  Pofta buna!

Picture 638

11 thoughts on “Tocana de topinambur si stevie ( de post)

  1. Eu m-as bucura sa mancam tocanita impreuna, dar daca nu poti, ma gandeam sa-ti trimit cativa tuberculi sa-i plantezi undeva la tara, chiar astazi am facut un pachet pentru cineva, nu mi-ar fi greu s arepet experienta si pentru tine.

    1. eu am plantat in toamna lui 2012 napi langa gard ,i-am udat si bunul D-zeu a dat ploaie de au crescut napii mei de 3.5 m.inaltime,iar vecinul meu s-a suparat ca napii i-a inadusit gradina lui si legumele lui nu au mai legat,mai mult este ca vecinul meu este un mare gradinar si se ocupa cu vanzare de rasad si zarzavat si din greseala cred ca a aruncat apa cu furtunul peste napii mei ca avem gard de sarma .eu nu am stiut ca o sa creasca atat de inalti.Anul trecut i-am dat si vecinului napi de mancare si nu mi-a zis ca o sa creasca asa de inalti desi m-a vazut ca ai plantam langa gard ,Cand voi trece la recoltare o sa-i dau vre-o 2-3 galeti cu napi vecinului ca am o productie bogata.am citit despre napi ,am vazut ca este o leguma usor de obtinut si bogata in multe vitamine ,vindeca multe boli si recomand tuturor care are o bucatica de pamant sa cultive napi.

  2. buna tiam descoperit blogu din greseala cautind topinamburul nam stiut ce inseamna acum stiu cai un cartof vreau sa te intreb daca nu te superi cit costa un kg omu cit traieste invata ai un blog minunat si retete deosebite la tv papricaam auzit de topinambur si am cautat de curioasa ce inseamna cu drag ely

    1. Bine ai venit pe blog, chiar daca din intamplare.! Nu stiu sa-ti spun pretul napilor fiindca eu ii am in gradina…acum nu e sezonul lor, dar la toamna cand ii voi recolta, iti trmit si tie gratis, daca vrei sa gatesti preparate sanatoase cu topinamburi. Sper sa scap de perioada foarte aglomerata in care ma aflu si sa revin pe blog cu retete noi.
      Cu acelasi drag,
      Gela

      1. am cumparat si eu acum din Kaufland si am preparat o delicioasa tocana din ei,fara stevie ca nu am si nici nu gasisem inainte reteta ta,dar mi-ar place sa am si eu in gradina.La primavara unde as putea gasi tuberculi sa-i plantez ,I

        mi place mult sa-i mananc cruzi..:) ,dar si preparati,de ce nu???Multumesc pt raspuns.

      2. Daca-mi lasi o adresa, iti trimit eu cu drag cativa tuberculi si pe urma nu mai scapi de ei!:)
        Ma poti cauta pe Facebook, pe pagina Cufarul cu bucurii, sau Gela Dumi si daca imi lasi acolo o adresa iti trimit cu drag.
        Astazi si noi am mancat tocana de napi; am pus praz proaspat in loc de ceapa si tot fara stevie…Am fost incantati de cina simpla, pe baza de napi!
        Astept adresa si-ti doresc sarbatori fericite!

  3. iti multumesc fff mult imi place sa gatesc si sa incerc noutati eu sint din jud arad cind voi avea topinambur iti voi incerca tocana ta minunata si voi face alte bunatati daca vrei o sa ti las un nr de telefon iti doresc multa sanatate putere de munca retete ff bune cu drag ely

    1. Ce frumos! Merita o astfel de expunere! Daca e facuta dupa reteta mea sunt si mai bucuroasa, fiindca eu nu am luat reteta de niciunde, am croit-o fiindca eram in cautare de noutati culinare pe baza de napii astia asa-zis „porcesti”, dar care au o valoare incomensurabila pentru sanatate! Felicitari!

Lasă un răspuns

