Placinta cu mere si afine (de post)

E perioada retetelor de post si le scot de la naftalina una cate una…astazi am pregatit acesta  placinta  facuta initial dupa reteta Laurei Sava acum vreo doi ani. De atunci am facut-o de multe ori, atat in varianta Laurei, dar si cu variante modificate, in functie de dispozitie si nivelul de achizitie a ingredientelor in momentul in care mi se nazarea pofta sa fac placinta asta, care nu e deloc pretentioasa, scumpa nici atat si foarte repede de facut. 🙂 Incep povestea si va veti convinge de adevarul spus in preambul.

Ingrediente: 

                                                                                                                                                     Pentru blat:

500 gr. faina                                                                                                                                    150 ml. apa calduta
250 gr. margarina
2 linguri zahar
10 gr. praf de copt( un pachet)                                                                                                       un varf de citit de sare                                                                                                                coaja de lamaie sau portocala                                                                                                         un plic zahar vanilat

Pentru umplutura:    

800 gr. mere                                                                                                                                    100 gr. afine proaspete sau congelate                                                                                      10-12 linguri zahar(depinde de mere)                                                                                          6-8 linguri gris                                                                                                                                      o lingurita scortisoara sau alte arome, dupa gust (cardamomul e minunat)                             zahar farin pentru pudrat
  Mod de preparare:

Se incepe cu pregatirea aluatului. Faina se cerne de doua ori impreuna cu praful de copt. Se toarna intr-un castron incapator si se face un crater mic la mijloc. Margarina moale, tinuta in prealabil la temperatura camerei se taie cuburi mici si se pune in castron impreuna cu sarea, apa calduta, zaharul, vanilia si coaja de portocala/lamaie pregatite dinainte. Se framanta bine pana se omogenizeaza bine aluatul si incepe sa se adune intr-o bila. Aceasta operatie dureaza foarte putin. Aluatul astfel obtinut se imparte in doua parti sub forma de  bile. Dintr-o bila se intinde o foaie de marime usor mai mare ca suprafata tavii( 20/32 am avut eu tava). Aceasta foaie se aseaza in tava pregatita deja cu hartie de copt.Trebuie sa fie marginile ridicate aproximativ 1 cm. cel putin.

Picture 1181

Se intinde si cealalta foaie exact de marimea tavii, de data asta si se lasa in asteptare pe planseta. Numai dupa ce se termina cu intinderea foilor se poate incepe pregatirea merelor. Acestea, dupa ce s-au spalat in prealabil, se rad, se amesteca cu zahar si scortisoara, iar la urma se pun  afinele. Atentie, daca aveti afine congelate, asa cum am avut eu de data asta, le lasati sa se scurga bine intr-o strecuratoare si abia dupa ce s-au scurs le veti pune peste mere!

Picture 1185

Picture 1186

E timpul sa se toarne umplutura si sa se monteze placinta in straturi. Peste foaia asezata deja in tava se pune jumatate din cantitatea de gris. Apoi se aseaza compozitia de mere, se netezeste pentru a avea  acelasi nivel peste tot.

Picture 1189

Se toarna si restul de gris imprastiindu-se peste toata suprafata merelor. Se acopera cu cea de-a doua foaie. Se inteapa cu furculita din loc in loc.Mie mi-a ramas putin aluat din resturile taiate la indreptarea foii si am facut pe deasupra niste grilaje.

Picture 1191

Se introduce tava in cuptor preincalzit la 180 de grade. Se coace aproximativ 30 de minute, se scoate cand devine aurie. Daca nu se doreste de post, se poate unge cu ou si va capata o culoare mult mai frumoasa si luciu! Eu tocmai de-asta o fac in perioada aceasta, sa fie de post si nu am uns-o cu nimic. In plus, eu am lasat-o la cuptor sa se rumenesca putin mai mult, fiindca era acasa si fiul meu, care vrea ca totul sa fie crocancios! 😦

Picture 1197

Se taie rece si se serveste dupa dorinta, pudrata cu zahar(azi) cu inghetata de vanilie(asta vara) sau cine stie in ce combinatie va place… noi astazi am servit-o pudrata cu zahar farin vanilat.

Picture 1210

Picture 1220Aspectuoasa si gustoasa, asta va fi cu siguranta prima impresie…

Picture 1224Ieftina si totusi atat de apetisanta, un aspect ce trebuie luat in calcul, doar e criza. 🙂

Picture 1227

Sfatuiesc pe oricine cauta o varianta de dulce de post sa recurga la aceasta placinta, are tot ce-i trebuie pentru a rivaliza cu un dulce sofisticat. Postarea a durat mai mult decat pregatirea placintei, va asigur, se face foarte repede.Portia cu trandafirul e pentru voi, pofta buna!

Picture 1242

Picture 1232

6 thoughts on “Placinta cu mere si afine (de post)

  1. Multam! Aluatul de-l fac eu e cu ulei, otet si apa.Al tau suna mai fain si destul de usor de facut!Cand am sa pot, sigur voi face o placinta! As manca si cu nasul, dar…ma multumesc sa privesc poza ta!

  2. Cu placere.Stiu si aluatul tau. Asta are alta consistenta si da placintei aliura de prajitura.Cat despre facut, e simplu rau, sa nu ai nicio retinere, daca tava e mai mica iese mai inalta, mie asa imi place , de fapt, dar azi am facut-o pe placul lui Alex.
    Iti doresc sanatate maxima!

Lasă un răspuns

