Tort caramel (dobos)

Am dorit pentru astazi ceva dulce, neaparat cu caramel si fiindca a fost facut pentru sarbatoarea de Sfanta Maria i-am dat o infatisare sarbatoreasca, desi nu aveam nicio onomastica in familia mea. Intotdeauna ma straduiesc sa aduc pe masa mancarurile aranjate astfel incat sa puna papilele degustatorilor intr-o oarecare stare de nerabdare. Sa vedem cum am reusit asta, azi..

Ingrediente:

Pentru foi:

250 ml. lapte
125 ml. ulei                                                                                                                                           175 gr. zahar tos                                                                                                                                   550 gr. faina                                                                                                                                             2 oua mici                                                                                                                                                  o lingurita cu varf de bicarbonat de sodiu alimentar                                                                      o lingura de  otet                                                                                                                                 faina pentru infainarea plansetei                                                                                                      un praf de sare

Pentru crema caramel:

500 gr. zahar                                                                                                                                         1 l. lapte dulce
6 linguri de faina
200 gr. unt(sau margarina pentru cine o foloseste)
o fiola esenta rom
1/2 pastaie vanilie

Pentru glazura si decor:

10 linguri zahar                                                                                                                                     270 ml apa
5 gr. gelatina

Mod de preparare:

Se aprinde cuptorul si se seteaza la 180 de grade, pe mediu daca nu aveti cuptor cu grade. Se amesteca intr-un castron incapator zaharul, laptele, ouale, sarea, uleiul si bicarbonatul stins cu o lingura de otet. Dupa ce s-a dizolvat zaharul, se adauga faina in ploaie, amestecandu-se cu lingura de lemn. Cand s-a ingrosat aluatul, se framanta cu mana pana se ia coca de pe maini.Daca este cazul, mai adaugati o mana de faina, asta depinde intotdeauna de tipul de faina folosit. Se obtine o coca nici prea tare, nici prea moale, potrivita pentru a fi intinsa cu usurinta in foi subtiri de 2 mm. Foile pot fi rotunde sau patrate, dreptunghiulare, depinde ce forma vreti sa dati tortului, eu le-am facut rotunde, cu diametrul de 28 cm. de data aceasta. In timp le-am incercat pe toate, fac acest tort de peste douazeci de ani.

P1090547Foile se coc pe dosul tavii de la aragaz. Nu se lasa sa se rumeneasca, ci de indata ce fac basici, se scot din cuptor, voila, cam asa trebuie sa arate!

P1090545O sa va iasa 7/8 foi, in functie de diametrul foilor, sau marimea laturii patratului. E foarte bine si cu sase si cu sapte foi! Pozele sunt noctambule, fiindca le-am facut aseara foarte tarziu, dar suficient de explicative, sper.

P1090632Li se da un ragaz foilor, nu prea mult, pana se face crema caramel, atat! Se pune zaharul la caramelizat intr-o cratita antiaderenta, de preferat, atentie sa nu-l lasati prea mult, pentru ca se amaraste crema! Cand s-a caramelizat toata masa de zahar se adauga 800 ml. lapte, iarasi atentie, iese abur cu putere, feriti-va mana! Se pun bobitele din pastaia de vanilie, sau vanilie, daca nu aveti si se amesteca bine pana se va dizolva tot caramelul de zahar. In acest timp se amesteca faina cu laptele ramas (200ml.) si cand se observa ca nu mai sunt cocoloase de caramel in cratita, se adauga si compozitia cu faina, amestecandu-se pana crema va fierbe ca mamaliga, facand bolboci, aveti grija, sare pe maini si arde rau!😦 Se dauga untul taiat cubulete mici, romul si  imediat dupa topirea acestuia se opreste focul. Se lasa cinci minute sa-si traga sufletul, dupa care incepe montarea tortului cu crema calda. Ganditi-va bine pe ce suport asezati tortul,pentru  ca se ingreuneaza!Eu il montez pe planseta, pe hartie de copt, dupa care il transfer pe platou. Se pune o foaie, se unge bine cu crema, se apasa usor, foile sunt casante, fiti atenti, sa nu le rupeti! Cam multe atentionari, o sa spuneti, dar sunt necesare pentru buna desfasurare a procesului tehnologic. Iarasi foaie, crema, se procedeaza astfel pana la terminarea tuturor foilor. Dupa fiecare foaie se apasa bine, pentru a se  uniformiza crema si dupa cum vedeti in fotografie, surplusul da pe-afara, asta-mi place foarte tare!🙂

P1090644Se lasa la rece cel putin 6 ore cu o planseta deasupra pentru a se presa bine foile. Sa vedem acum si cum se prepara glazura. Se pune gelatina la hidratat cu doua linguri de apa.Se caramelizeaza zaharul, se adauga apa (250 ml) se lasa la fiert pana se dizolva caramelul si apoi se stinge focul. Se aseaza vasul intr-un lighean cu apa rece pentru a se racori putin.  Dupa ce s-a hidratat gelatina se amesteca cu siropul caramel, care a scapat de fierbinteli,🙂 dar este inca suficient de cald( 40 grade)  si amestecul va deveni ca o miere subtire. Se mai  lasa la racit si cand incepe sa se gelifieze compozitia se toarna calduta pe tort, lasand-o sa fuga in toate directiile si sa curga pe margini cat doreste. Deasupra sunteti liberi sa ornati cum va pofteste inima, eu am apelat tot la ornamente de caramel, dar mi-a sunat telefonul, era important, a trebuit sa raspund chiar  in timpul procesului si n-am facut exact ce doream pana la urma, cand lucrezi cu caramelul trebuie sa bati fierul cat e cald, deci mai bine inchideti telefonul! :)  Asa a aratat brunetelul nostru de astazi, pozat ba pe soare, ba  pe nori!

P1090841Gustul caramelului e unic, dupa parerea mea…Nu fac prea des acest tort, dar cand il fac il savurez cu toata armata de papile ! Si papilele sunt in extaz dupa o astfel de iesire din garnizoana, parol!

P1090896Foile, desi casante si tari la inceput, se fragezesc si se umplu de aroma cremei caramel spre totala delectare a gustului care devine nerabdator, sa-l taiem odata!  :)                                   Si l-am taiat…Iata ce-n fata ni s-a aratat.

P1090907Ti se pare mult din momentul in care se taie si pana ajungi sa duci la gura, dar numai cine stie despre ce este vorba stie  ce simti dupa o-mbucatura…

P1090913Ai mai vrea cu siguranta o portie, dar, e cam calorios!

P1090932Cine il gusta-i bucuros, as zice chiar victorios, asa cum m-am considerat eu astazi, dupa ce am reusit sa manac trei felii, la intervale diferite de timp, bineinteles! Am avut companie placuta si a trebuit sa ma sacrific.🙂 Am si pentru voi, poftiti la o felie!

P1090935Pofta buna si la multi ani tuturor Mariilor si Marinilor!

13 thoughts on “Tort caramel (dobos)

  1. Nici nu a rezistat sa ma uit pana la capat, dupa ce am vazut caramelul curgand printre foi, eram deja terminata, multa rabdare sa faci atatea foi, sa le potrivesti, sa le umpli…Mare lucru sa ai talent in bucatarie, ca pana la urma despre asta este vorba, mai bine imi scot palaria in fata celor care se pricep si inghit in sec. Cred ca asta am sa fac toata ziua.FELICITARI, cand vad pe FB. minunile pe care le faceti ma tot intreb cate maini aveti.Sa va tina Dumnezeu sanatoasa!

  2. Doamna Gela, cu tortul asta mi-ati deschis „sertarul” cu amintiri dragi…raposata mea mama ne facea tortul dobos cand eram copii…si eram 6. Acum, zambesc amintirii si sterg pe furis o lacrima de dor. Multumesc!

    1. Doamna Musat, pe de o parte ma bucur ca am iesit in intampinarea amintirilor dragi, pe de alta ma intristez pentru lacrima aceea, pfiu, asa e viata! Stiu ca mama va zambeste de acolo de sus chiar si acum… Va promit ca atunci cand fac dobosul, va dau de stire si poate ne intalnim la o feliuta apetisanta, ce ziceti?

Lasă un răspuns

