Placinta cu mere si gutui

In weekendul ce doar a trecut mi-a fost suficient sa fac o plimbara in livada, sa vad cateva gutui frumoase ramase in varf de pom si planul  pentru „ceva bun” cu arome de toamna a incoltit in mod instantaneu in mintea mea. Dupa doua ore placinta asta minunata era gata de introdus in cuptor, atat de repede s-a infaptuit pofta ce am poftit! Si iata ce mi-a trebuit ca sa-mi fac pofta…

Ingrediente:

Pentru foile de placinta:

Ingrediente pentru foi:
400 /450  grame de faina de patiserie
2 galbenusuri mari
½ lingurita sare
100 ml apa minerala carbogazoasa
125 ml iaurt gras

Pentru impachetat( uns foile pentru fragezire):

175 grame de unt (sau margarina )
30 de grame de faina

Cred ca s-ar putea inlocui aluatul home made cu foietaj cumparat, eu personal n-am incercat, dar sunt persoane care inlocuiesc in retetele mele de placinte acest aluat cu foietajul si chiar le iese!🙂

Pentru umplutura:

2 gutui mari, sau 3 medii aproximativ 1kg.

4 mere mari 600 gr.

250 gr. de zahar, plus sau minus dupa gust, se poate ajusta

25 gr. unt                                                                                                                                       scortisoara- dupa gust

optional: seminte de susan, un ou pentru uns (se poate si fara)
Mod de preparare:

Aluatul pentru foaia de placinta se face exact asa ca aici . La fel de bine merge si aluatul  placintei cu iaurt care e  minunat. Eu jonglez foarte mult cu aceste doua aluaturi pentru a-mi pregati foi de placinta. Umplutura se pregateste astfel:
-Se spala, se curata gutuile si merele de casuta samburilor;
-Se rad pe razatoarea mare, pentru mere;
-Se calesc impreuna cu zaharul, untul si scortisoara intr-o cratita antiaderenta pana se evapora apa si razatura de mere/gutui devine translucida;
-Se lasa la racit 15 minute;
Odata infaptuite etapele pe care vi le-am transmis telegrafic (sunt in mare graba, dar lumea vrea reteta) se intinde foaie subtire cam de trei milimetri avand grija ca marimea foii sa depaseasca marimea suprafetei tavii in care vom coace, tava mea a avut 35/22. Se transfera foaia in tava, lasandu-se sa atarne marginile ei pe langa tava pentru a acoperi placinta dupa umplere. Daca nu se intelege procedeul de asezare in tava, fiindca nu am poze intermediare, va rog sa consultati modalitatea de asezare in tava a foii si impachetarea placintei de la placinta cu visine este identic procedeul, doar umplutura difera. Apoi asezati umplutura peste foaie ,  acoperiti cu marginile lasate de rezerva, ungeti placinta si presarati-o cu seminte de susan, noua asa ne place, voi puteti sa renuntati la uns si presarat seminte, sau, dupa pofta si imaginatie, o puteti farda cu altceva, ca merge! Se coace in cuptor preincalzit la 170 de grade aproximativ o jumatate de ora, pana se rumeneste bine. In tot acest timp parfumul se va raspandi in mod cotropitor in toata casa, iar papilele cu greu isi vor tine in frau avalansele care se pregatesc de asalt.

P1100493Se lasa sa se racoreasca, totusi, pectina din mere/gutui va ajuta la inchegarea umpluturii si se va taia de minune. Daca rabdarea va joaca feste, se poate taia si calduta, dar cu un plus de grija. Nu vreau sa va spun cat de bine miroase, ce aroma razbate, ce savoare si ce cor de mmm-uri se aud in jurul mesei la care se serveste „parfumata”! Da, asa am botezat-o, fiindca este cea mai parfumata placinta, ce poate fi ridicata fara probleme la rang de prajitura! N-as da-o pe nicio alta placinta dulce, clar! Toate-mi plac, dar asta le pune capac!🙂

Prima sectiune la taiere.

P1100497

P1100541Cu greu am putut fura cateva fotografii, mirosul intrat prin toate ungherele a grabit taierea si pana la terminare nu a mai fost decat un pas, caci am inconjurat-o cu pofte de oameni mici si mari si-am gatat-o  pe loc!🙂

P1100527Nu ratati o astfel de placinta, altfel nu veti sti niciodata ce pierdere imensa ati suferit!🙂

P1100503P1100512Pofta buna! O toamna  bogata in de toate va doresc si …”la placinte, inainte!” :)  :) 🙂

P1100509PS. Dedic aceasta postare bunei mele prietene Elena Vasile Hinceanu, o romanca plecata departe, care vrea ” sa-i miroasa a toamna romaneasca” pregatind aceasta placinta la care a poftit dupa ce a vazut-o in fotografiile postate de mine pe Facebook!🙂

8 thoughts on “Placinta cu mere si gutui

  1. Multumesc mult Gela. Esti o minune din toate punctele de vedere Am sa fac reteta caci din fericire se gasesc gutui aici (cautand pe indelete). Te admir grozav, vad ca si foaia de placitna o faci tu. Ai multa energie si esti un om cu totul si totul special, ceva rar in lumea de azi. Te sarut cu multe multumiri.

    1. Elena, ma bucur nespus pentru vizita ta virtuala si-ti multumesc pentru cuvintele frumoase…Astazi am avut numai surprize frumoase ce au legatura cu blogul. Pe langa vizita ta, am trait o faza tare…Intru intr-un magazin sa cumpar fructe goji, cineva ma fixeaza atent dupa care ma abordeaza”Stiu cine sunteti, GelaDumi de pe internet…V-am descoperit din intamplare, la o simpla cautare pe Google si de atunci nu trece nicio zi fara sa caut prin cufarul dumneavoastra din care am pregatit multe si toate mi-au iesit!” Ce mica-i lumea!🙂 Poate intr-o zi te voi intalni si pe tine!

  2. Ce bine arata si cred ca are o aroma grozava! Imi place tare mult cum iti iese aluatul de placinta, m-as incumeta si eu sa-l fac intr-o zi cand o sa am mai mult timp la dispozitie. O zi frumoasa!

    1. Poliana, din momentul in care vei incerca aluatul acesta nu te vei mai desparti de el, merge cu tot felul de umpluturi dulci/sarate, nu se face greu, incearca-l fara teama.Sunt sigura ca iti va reusi.

  3. Buna fetelor,
    Arata excelent si as vrea sa incerc reteta, insa nu-mi deschide linkurile pt prepararea foilor. Puteti, va rog, sa ma ajutati?

    Multumesc si spor!🙂

    1. Buna,Alina,bun venit la scotocit!🙂
      Uite, un link aici:
      https://cufarulcubucurii.wordpress.com/2012/07/25/placinta-cu-branza-si-iaurt/
      Celalalt aici:
      https://cufarulcubucurii.wordpress.com/2012/03/27/aluat-fraged-foietaj-pentru-diverse-produse-patisere/

      Daca nu vrei sa te chinui cu pregatirea aluatului, poti folosi si foietaj cumparat Stiu persoane care asa au facut si le-a iesit foarte buna, am gustatsi cu aluat cumparat.
      Daca mai sunt probleme da-mi de stire!

Lasă un răspuns

