Mancare de gutui

Incurajata de succesul  avut de placinta cu mere si gutui care a disparut in  primul sfert de ora dupa ce a fost taiata, am continuat aventurile culinare cu eroi din lumea toamnei si anume, tot gutui! O sa ziceti ca mi s-a urcat succesul la cap, dar va contrazic, doar amintirile ce ma napadesc privind gutui in fereastra sunt de vina. Astazi, venind de la serviciu, o vecina exact asta facea, aseza gutui la fereastra…La fel facea si bunica Marioara in fiecare toamna, aseaza gutui la toate ferestrele si ne facea diverse dulciuri simple, dar bune pana la sarbatorile de iarna. Mancarica asta de gutui era ceva special, ne-o pregatea mamaia in ajunul Craciunului si-o mancam calduta cand ne intorceam de la colind. In amintirea acelor vremuri minunate,  am gatit-o si eu azi, la fel ca bunica mea materna.

Ingrediente:

4 gutui medii                                                                                                                                            5 linguri de zahar
2 linguri amidon alimentar (se poate inlocui cu faina)
50 ml. ulei (de samburi de struguri am avut eu)
un baton de scortisoara
1/2 litru de apa
un praf de sare

Mod de preparare:

Se spala gutuile cu un buretel  nou pentru a se inlatura in totalitate puful. Se curata de casuta lemnoasa a samburilor, se taie felii de un centimetru grosime. Zaharul se caramelizeaza usor pe foc domol, se adauga gutuile, batonul de scortisoara  si apoi apa, lasandu-se sa fiarba in cateva clocote, dupa care se trage cratita de pe foc, asezandu-se in locul ei o alta cratita in care se incalzeste uleiul, se adauga apoi amidonul amestecandu-se sa nu se prinda si dupa un minut se pune peste el compozitia cu gutuile, se adauga praful de sare si se lasa sa fiarba 10 minute, pana se inmoaie sufucient de bine gutuile. Stiu, o sa deveniti nerabdatori datorita parfumului emanat de mancarea tomnatica, dar se poate servi calda, asa ca, nu veti astepta prea mult pana la intalnirea cu aromele de neegalat ale acestei mancarici ce se asorteaza la culoare cu auriul toamnei si la gust cu mancarea de gutui a bunicii din anii la care ma intorc intotdeauna cu placere si dor  nebun de tot ce era simplu si foarte sanatos.

P1100577P1100578Nota: se poate reduce sau suplimenta cantitatea de zahar, la fel si apa, se mai poate adauga in timpul procesului daca se ingroasa prea tareP1100588Am incercat  candva sa caramelizez zaharul mai mult, pentru un plus de culoare, dar mancarea de atunci a avut un gust de caramel mai puternic si eu nu doresc acest lucru, noua ne place toamna sa savuram gustul gutuilor, si am ramas la varianta aceasta de usoara caramelizare a zaharului, doar pana se face galben. Voi puteti proceda dupa cum va este cheful si pofta.

P1100581Simplu, nu? Da’ bun!

P1100579Pofta buna!

 

10 thoughts on “Mancare de gutui

  1. Mi-e tare dor de gustul acela, asa este. Din pacate, anul acesta nu am gutui, cand am revenit din vacanta, nu am mai gasit nimic in pom. A fost o furtuna puternica, le-a rupt pe toate si le-am gasit stricate 😦 . O sa cumpar macar 2 gutui, de pofta, sa vad ce gasesc, aici in magazine sunt fara gustul acela fantastic, de acasa 😦 .

Lasă un răspuns

