Pogacele cu jumari

Bine v-am regasit in Noul An, dragi prieteni!                                                                                Mi-e greu sa va vorbesc despre motivele pentru care am lipsit asa de mult de pe blog, pot doar sa va spun ca motivele au fost obiective si au tinut de interminabila mea lupta cu timpul, care nu-mi da pace, nicidecum de vreo intentie de abandonare a proiectului meu de a aduna in acest cufar franturi ale bucuriei mele de a ma intalni la diverse ocazii si sarbatori cu oameni dragi, pentru care gatesc cu pasiune si multa dragoste. Astazi am sa va vorbesc despre bucuria de a pregati inca de la inceput de an pogacelele cu jumari, reteta veche, fara fast, dar nelipsita de pe mesele neamului meu in perioada sarbatorilor de iarna. Eu le-am pregatit pe acestea cu ocazia Bobotezei si Sfantului Ion, cu gand bun de a incheia cum se cuvine seria sarbatorilor acestei ierni. Si poate nu ma gandeam neaparat sa le fac acum, daca nu mergeam in camara, unde erau depozitate dumnealor…

P1100623Dupa intalnirea cu jumarelele astea aspectuase, am cautat de indata reteta, aproape s-a sters de pe vechiul caiet de atata rasfoiala si am zis „Gata, trebuie sa redactez reteta daca vreau sa nu o pierd de tot!” Si iata ce spune reteta!

Ingrediente:

500-550 gr. faina(si ceva in plus pentru infainat planseta)
200 ml. lapte dulce
25 gr. drojdie proaspata, un cub mic, sau 7 gr. drojdie uscata
250 gr. jumari (de buna calitate)
1 ou  mare
2 linguri cu ulei
1 lingurita rasa de sare
1 lingurita de zahar sau miere
1/2 lingurita piper proaspat macinat
(1 ou si seminte pentru presarat deasupra, optional)

Mod de preparare:

Reteta mostenita spunea asa „Se framanta cu totul, drojdia, laptele caldut, zaharul, uleiul sarea si oul, pana se obtine un aluat potrivit, care se lasa la crescut o jumatate de ora.”
Eu am facut aluatul din aceste ingrediente la masina de paine, folosind programul de framantare. Am adaugat in cuva intai ingredientele lichide, apoi zaharul si sarea, faina si la urma am sfaramat drojdia si am lasat-o sa-si faca treaba .Daca aveti masina de paine, faceti si voi la fel si veti castiga timp! Daca nu aveti masina respectiva,se  procedeaza asa:
-se incalzeste laptele;
-se freaca drojdia cu zahar, se adauga o lingura cu varf de faina si se amesteca apoi cu laptele caldut, lasandu-se la dospit 12/15 minute, intr-un loc destul de calduros;
-dupa ce drojdia si-a dublat volumul si se observa ca a facut bulbuci, se amesteca cu sarea, oul, uleiul si faina,  framantandu-se pana se obtine o coca potrivita, nici prea moale, nici prea tare. Atentie, opriti doua linguri de faina si numai daca aluatul este prea moale o adaugati, este posibil sa fie suficienta cantitatea de 500 gr. faina, dar la fel de bine poate sa fie nevoie sa mai adaugati, depinde mult de tipul de faina si gradul de umiditatea al acesteia!
-se lasa la crescut untr-un loc destul de cald, 30/35 de minute;
Dupa cum vedeti, se procedeaza ca si la un aluat obisnuit de paine pana aici…
In timp ce aluatul creste, se macina jumarile la ce instrument vreti si aveti: fie cu masina de tocat, fie la robot. Va rezulta o pasta pe care o veti freca apoi cateva minute cu o lingura de lemn, adaugand piper si daca doriti, chiar si alte condimente. Se imaparte aceasta compozitie de jumari in trei.

P1100596Se procedeaza in continuare la fel ca si la  osanzele. Se unge foaia cu pasta de jumari, se pliaza, se da la rece, se repeta operatia exact asa cum spun indicatiile de acolo si cand coca e gata de prelucrat pogacele, arata cam asa…

P1100614Se taie portiuni mai mici, sau mai mari din coca, in functie de suprafata plansetei de lucru, avand grija sa mergem pana jos cu taietura, sa cuprindem toate straturile infoiate, cam asa…

P1100617Se intinde foaie groasa de 7/8 mm. pe planseta de lucru, se taie cu o forma dorita, sau de nu aveti, merge si cu un pahar.

P1100620Se mai lasa la crescut 10 minute pe planseta, dupa care se ung cu ou si se presara cu seminte de mac, susan, chimen, dupa gust si pofta ce-o veti pofti! Se aseaza in tava pregatita cu hartie de copt la distanta de un cm. una de cealalta, se coc timp de 15/20 de minute, la 180 de grade. Prima tava sta, de regula mai mult la cuptor, dupa care timpul de coacere scade, stiti voi treaba cu incinsul cuptorului!🙂
Nu stiu cum o sa fie la voi cand le veti face, dar la noi e cam asa: prima tava, cand se coace, e de belea cu ea! De ce? Pai, din cauza ca nu ramane nimic din ea, n-ai ce poza!🙂 De la a doua incolo, mai punem si prin cosulete cateva, le si pozam, sunt rumene in obraji, asa…

P1100638De fiecare data fac si o foaie mai groasa de 1 cm. si coc pogacelele in forme de briose, ies mai groase, ca niste painici, tare bune cu lapte sau iaurt, arata cam asa…

P1100621Pufosenia intruchipata langa un pahar cu lapte, va imaginati, da?

P1100627

P1100645Nu sunt grase deloc, sa nu va ganditi vreo clipa la asta, sunt minunate si zau, ca le-ar sta bine cu un  pahar de vin bun asortate! 🙂 Si daca nu vreti un pahar de vin, la un pahar de vorba si tot sunt apetisante! Rezista fara probleme cateva zile tinute la racoare, nu la frigider. Incalzite 2 minute la mw. sunt ca si proaspat scoase din cuptor! Pentru toate aceste motive si pentru valoarea sentimentala pe care o au in familia noastra, dumnealor, le-am facut loc in cufar si lor. Sper sa va foloseasca vreodata, daca de pogacele va va ajunge vreun dor…

P1100631P1100650La multi ani, cu spor si impliniri tuturor!

P1100642

P1100655

6 thoughts on “Pogacele cu jumari

    1. Asa ne ajute Dumnezeu tuturor, Mihai!
      Vom pune impreuna toate bucuriile mici si sigur vom avea un an mai bun! Vizita ta pe blog e una din bucuriile de inceput! Te mai astept in vizita, am tolba plina cu retete super!!

    1. Mariana, vizita ta ma bucura nespus. Cat despre pogacele,ce sa mai vorbim…Merita sa le ducem mai departe,fiindca pot convietui fara probleme alaturi de preparate facute cu ingrediente de actualitate pe mesele noastre. Si tie iti doresc un an cu sanatate si impliniri!

    1. Stella, mai stai putin si nu cumpara pasta…Poate le faci cu jumari autentice, zic! Si atunci, o sa-ti iasa exact ca la mama acasa! Sunt sigura ca si mama ta le facea. Daca le combini si cu branza ies niste saratele super! Le si vad pe masa la o intalnire de-a ta cu prietenii sau colegii de orchestra! Ma bucur de fiecare data cand imi lasi un semn al scotocirilor tale prin cufar!<3

Lasă un răspuns

