Scovergi ca ale bunicii

Stiu ca termenul „ca la bunica” s-a demonetizat deja, dar nici nu-l pot inlocui, asa cum nu pot inlocui in inima mea amintirea acestor scovergi, pe care le-am mancat pentru prima data (de cand am amintiri) unde credeti, tot la bunica! Si acum, ca si in copilarie, mi se face dor de aceste infoiate si niciodata nu preget sa le fac pentru mine si ai mei. Sa vedeti ce usor se fac…

P1110145

Ingrediente:                                                                                                                         Aceleasi ca si la turte

500 gr. faina + 100 gr. pentru infainat planseta                                                                              o cana de apa calda (250 ml.)
un cub de 25 gr. drojdie proaspata
o lingurita de sare
o lingura rasa de zahar                                                                                                                          3 linguri de ulei de masline                                                                                                                 In plus aveti nevoie de 1/2 litru ulei pentru prajit scovergile.

Mod de preparare:

Se respecta intocmai indicatiile de aici. Retineti, va rog, faptul ca acest aluat se poate pregati si la masina de paine, folosind programul de framantare/dospire. Cand aluatul a crescut suficient, indiferent de modul cum il preparati, manual, sau la masina, se rastoarna pe planseta de lucru.

P1110092In continuare se procedeaza asa: se rup bucati mici de aluat, din care se modeleaza cu degetele  inmuiate in ulei ( pentru a nu se lipi) scovergile. O fotografie va completa explicatiile mai usor, priviti!

P1110094Sub nicio forma sa nu se incerce intinderea aluatului cu sucitorul, fiindca se preseaza si aluatul da inapoi, nu mai este pufos! Structura acestui aluat, fara lapte, fara oua, este alta decat a celui de gogosi. Farmecul scovergilor sta si-n acele denivelari, asa cred eu! Dupa ce s-au modelat toate scovergile, se coc in tigaia cu mult ulei si se scot pe servetel absorbant. Sigur nu apuca sa se raceasca, fiindca o sa vedeti cu ce viteza o sa se haleasca!  🙂  Dar sunt prea bune calde, asa sa le mancati!

P1110115

Picture 202Daca doriti sa umpleti cateva si cu branza, asa cum se intampla la noi  de fiecare data, se      procedeaza astfel: pe o jumatate din foaia de scovearga intinsa pe planseta, asezati branza, indoiti apoi  cealalta jumatate peste ea, suprapuneti cu grija si lipiti marginile prin apasare cu dintii unei furculite.

P1110100Apoi se prajeste si aceasta, ca si cele simple. Rezultatul va fi uimitor!

Picture 226Noi procedam asa,  daca le facem iarna: in momentul in care ne apucam de umplut scovergile cu branza, punem si o ulcica de vin la fiert! 🙂 Iese o combinatie traznet!

Picture 247Sunt sigura ca si copiii ar fi incantati daca le pregatiti scovergile bunicii, nu refuza ei asemenea delicii!

Picture 269Sper sa folositi reteta, mai ales ca nu implica vreun sacrificiu pecuniar, pofta buna!

Picture 250

 

23 de gânduri despre „Scovergi ca ale bunicii

    1. Ma bucur mult pentru ca mai cauti cate-o bucurie delicioasa prin Cufar. Sa stii ca in cufar sunt multe lucruri mostenite de la bunica mea materna, care era moldoveanca de peste Prut.Pretuirea e reciproca!

  1. Si eu sunt moldoveanca , da’ de asta parata :))… cu influienta de la Covasna , ca doar ne despart vreo 70 de km . Imi place mult ce gasesc pe la tine , din scovergile astea cred c-as manca vreo 5 odata (imi facea mamica mea mereu cand eram mica :)) , si ma mai intreb de ce in fiecare zi mai adaug ceva masa grasimoasa … dar am o rugaminte , spune-mi , branza este simpla ca la placintele ardelenesti , sau e umplutura clasica ptr placinte ?!?
    Wk frumos si ms mult !

    1. Branza este simpla, fiindca n-am avut timp sa merg in camara dupa oua! 🙂 De regula, astea cu branza le fac la urma, nu stiu de ce…Si am taiat o feliuta subtirica de branza, am pus-o pe foaie, acoperit parte peste parte. Fiind branza de oaie, s-a sfaramat singura, ca asta e grasa rau. Sunt asa de satioase astea umplute, se incalzesc putin a doua zi si sunt ca noi! 🙂 Dar am facut si cu umplutura ca la poale-n brau, amestecat branza cu ou, variatiunile merg de minune ! Odata, imi ramasese carne tocata si am facut un fel de suberek, a fost nebunie, ma tot intreba sotul cand mai fac din alea cu carne! ) SporT!:))))))))))

      1. Perfect ! Ms frumos ptr amanunte … uite cum am facut io niste Placinte ardelenesti , care ne-au placut f mult si calde si reincalzite -www.bucataras.ro/retete/placinte-ardelenesti-4267.html

    1. Si lui tata…Mama ne facea intotdeauna din aluatul pregatit pentru paine, dar,cateodata nu mai avea din ce face paine. 😦 :)Eram trei copii, daca mai venea si un prieten pe langa noi, mama tot cocea si nu ne mai satura. Si daca vedea asa, renunta sa mai faca paine, ne dadea scovergi pe saturate! Ce vremuri si ce drag imi este sa imi amintesc de ele!

    1. Oana, tocmai i-am raspuns Dianei despre frumusetea vremurilor in care mama sau bunica erau cele care ne rasfatau. Mi-a venit randul, ca roata se-nvarte…Toata mostenirea spirituala si culinara de acasa e valoroasa si tu stii asta foarte bine, altfel nu ai aprecia! Sunt convinsa ca si tu i-ai dat pe spate pe americani cu multe preparate romanesti si ma bucur ca mediul virtual mi-a oferit ocazia sa te intalnesc!Si eu te imbratisez laolalta cu fetitele tale superbe!

  2. Mi-au făcut cu ochiul „scovergile ca ale bunicii”. Cam așa le fac și eu, dar fără ulei de măsline.Voi încerca această rețetă. Am mai încercat să fac un chec cu mere și nuci folosind o rețetă de pe internet din care lipsea ingredientul principal, laptele și era s-o dau în bară, dacă nu-l adăugam la sfârșit, atât cât am crezut ca să subțiez compoziția.,

    1. Victoria, bunica sigur nu punea ulei de masline, abia de-l lua pe cel de la ratie, imi aduc aminte bine cum il pastra pentru sarbatori, deci punea ulei de floarea soarelui. Dupa ce am fost in Turcia si am mancat acolo diverse lipii si painici, am studiat retetele lor si am observat asemanari foarte mari, ca si ingrediente si cantitati, m-am convins ca uleiul poate face diferenta. Am incercat si la cozonac si nu se simte deloc gustul de masline, in schimb pufosenia e garantata, dar trebuie sa fie ulei bun de masline, extravirgin.In ceea ce priveste retetele, eu nu am pus aici decat retete incercate de mai multe ori, cu reusita garantata. Eu astazi voi face turte din aluatul de scovergi, fiindca este, practic, un aluat de paine…O sa umplu turtele cu branza si o sa le coc pe plita, abia astept! Te rog sa incerci cu incredere reteta, sigur nu vei da gres, lasa aluatul la crescut suficient de mult. Bafta! M-as bucura sa vii aici si sa-mi spui ca ti-au iesit! 🙂

  3. Dragă Gela, am să încerc să fac cum ai spus, dar pentru că a venit vorba despre cozoncul pufos și cum mie nu prea îmi iese, deși am încercat mai multe rețete, te rog să-mi dai rețeta, să văd în ce constă secretul..Unele recomandau să folosești numai unt, altele să folosești unt ,și margarină și ulei,altele să folosești numai gălbenușurie frecate cu zahărul, sau zahărul să-l dizolvi în lapte, sau să cerni făina de două ori seara, ori să pui drojdia în două prize și la crescut și înainte de a frământa compoziția și tot așa…Îți mulțumesc și să ai o zi caldă!

    1. Daca stii cata lumea m-a intrebat daca am reteta de cozonc pe blog! Dat fiind faptul ca pregatesc cozonacii la marile sarbatori, cand sunt si foarte aglomerata, n-am avut timp sa fac si fotografii, sa postez reteta cu pasi, dar promit ca voi face cozonaci in weekendul acesta cu poze cu tot 🙂 si postez reteta mea, special pentru tine! Eu am o reteta simpla,cu o parte de faina oparita…asa ii faceau mama si bunica, asa i-am facut apoi si eu!

    1. Explicatiile au fost cuprinse in linkul la care am facut trimitere, acestea sunt… Intr-un castron incapator se pune faina cernuta, tinuta la cald anterior prepararii. In centrul fainii se face o gropita. Drojdia se freaca cu zaharul intr-un castronel micut pana se va lichefia. Se toarna jumatate din cantitatea de apa calduta peste ea, se amesteca apoi si cu doua linguri de faina si acest maglavais obtinut se toarna in gropita facuta in faina. Se presara cu mana putina faina deasupra drojdiei si se acopera cu un prosop, lasandu-se la crescut, intr-un loc destul de cald, ferit de curent, aproximativ 15 minute. Se va observa ca aceasta maia va crapa si va face bolboci. Cand isi va dubla volumul se incepe framantatul cu o lingura de lemn, la inceput, apoi cu mana. Se toarna peste maia restul de apa, uleiul si sarea si se framanta pana se obtine un aluat molcut, care seamana foarte bine cu aluatul de paine! Retineti, este foarte posibil sa fie nevoie sa mai adaugati faina, asta nu se poate sti nicioadata, fiindca depinde de foarte multi factori, chiar si de configuratia astrelor! 🙂 Se acopera cu un prosp moale si se lasa la crescut, la cald, aproximativ 30 de minute, pana se dubleaza volumul si aluatul este foarte pufos. Daca mai ai intrebari, iti raspund cu drag, Irinuca, sa-ti iasa scovergile ca ale bunicii! Spor!

  4. Multumesc pentru reteta, scovergile au iesit ca cele pe care le facea mama in copilarie! Am facut azi scovergi simple si cu branza si le-am unit cu un paharel de vin rosu… intentia era sa fie „ceva bun si rapid” insa au fost atat de satioase incat le-am considerat a fi masa de pranz:)

Lasă un răspuns

