Cozonac aperitiv

Pur si simplu asa se numeste ultima isprava din bucataria mea, cozonac aperitiv! Si asa s-a bucurat lumea de isprava asta culinara „clocita” de ceva vreme in constiinta mea, incat l-a devorat din prima incercare, de-a trebuit un repetir pentru a lua si cateva cadre pentru o mai buna explicitare!  Si vazand eu cat e de bun, m-am hotarat, ii torn si-un film, in felul acesta, chiar si pe retina sa-l lipim!🙂 Povestea a avut ca punct de plecare, dorinta de nediscriminare, fiindca un gand ma tot chinuia”de ce se face doar chec aperitiv in bucataria mea, un cozonac nedulce, oare nu s-ar putea”? Si uite-asa, liniste nu am mai avut, pana cand nu l-am facut! N-am facut studii de fezabilitate, mi-am adus pe masa ingrediente nesofisticate si la treaba frate! Ascutiti creionul si notati, in caz ca vreti,  ca si noi, cu o pufosenie sa va rasfatati!

Picture 361

Ingrediente:

Pentru aluat:

420 ml lapte cald, eu am avut integral

3 cani (250 ml.) cu faina, dar sa aveti si de rezerva
un ou mare
8 linguri ulei de masline
2 linguri de smantana, eu am avut integrala
42 gr. drojdie proaspata
o lingura de zahar
o lingurita de sare

Pentru umplutura:

150 gr. sunca sau salam fara grasime ( eu am avut Victoria)

150 gr. masline fara samburi
150 gr. branza framantata
3 linguri de ketchup picant

un ardei rosu gras

un galbenus de ou pentru uns la final

optional: seminte de mac, susan, fistic, ce va place sa puneti deasupra

Nota: Ingredientele sunt aduse la caldura cu cateva ore inainte de experimentul culinar! Exceptie fac drojdia, salamul si branza.( Eu am tinut faina pe soba cateva ore.)

Mod de preparare:

Se freaca drojdia impreuna cu jumatate din cantitatea de lapte + zaharul si o mana de faina, pentru a obtine maiaua. Sa nu radeti, eu aveam mixerul stik pe masa si cu el am omogenizat totul, asa de nerabdatoare eram sa-mi vad visul de  a obtine un cozonac aperitiv! :) Se lasa la cald timp de 10 minute si cand isi dubleaza volumul si face bolboci se trece la framantat, la inceput cu lingura apoi cu mana. Se adauga restul de lapte, neaparat cald, sarea, smantana, oul si apoi 6 linguri de ulei, restul de doua linguri trebuie la uns foaia. Vreau sa va spun ca niciodata nu se poate sti cu exactitate cata faina trebuie, dintr-o sumedenie de motive, chiar si astrele se spune ca influenteaza cresterea aluaturilor, nu glumesc! Trebuie sa se obtina un aluat flexibil, nelipicios, as zice molcut. Deci, daca mai este nevoie sa adaugati faina, mai adaugati, dar cu lingura, nu cu pumnul!🙂 Se lasa la crescut, intr-un loc destul de cald, care sa favorizeze aluatul sa creasca intr-o jumatate de ora, cat altele-n vreo doua! Cand si-a dublat volumul si la apasarea cu degetul aratator aluatul pufaie si revine la normal se trece la asamblarea cozonacului. Se intinde pe planseta cu degetele, prin apasare; o sa observati ca face basici tot timpul, e un semn bun, drojdia si-a facut bine treaba! Din branza framantata si ketchup se face o pasta. Se unge foaia cu cele doua linguri de ulei ramase, ca si la placinta. Sa va pun o fotografie care nu e pe filmulet, restul pasilor ii vedeti acolo, in filmulet, fiindca n-am glumit, chiar l-am facut!🙂

Picture 256Picture 253Se intinde apoi pasta de branza pe foaie, tot ca la placinta si peste ea se distribuie in mod echitabil salamul taiat ca la pizza, maslinele, eu am pus de doua feluri pentru efectul coloristic si ardeiul taiat julien. Se ruleaza strans si se aseaza in tava. Mie nu mi-a incaput in tava dreptunghiulara de cozonac, era prea lung si am ales forma rotunda improvizand o coronita cu un cocolos de hartie de copt asezat in mijloc, fiindca tava speciala pentru astfel de forme era ocupata cu altceva! Se mai lasa la crescut, cam 20 de minute  a stat al meu, dar depinde de gradul de incalzire al incaperii. In acest moment se da si drumul la cuptor, setat la180 de grade. Dupa ce a crescut suficient, se unge cu galbenus de ou frecat cu o lingurita de smantana si se presara seminte din belsug, eu am pus si fistic, pentru efect optic, asa ne place, sa fie! :)  Se coace timp de 35/40 de minute, depinde foarte mult si de cuptor, se face testul scobitorului. Si atat ! Se scoate din cuptor, poftiti la cozonac aperitiv, dar, dupa ce l-ati invelit un pic!

P1110455P1110465P1110501Nu vreau sa va mai spun nimic, doar ca ne-a incantat in asa hal, incat a treia zi l-am facut iar si toata lumea care l-a gustat a vrut reteta. Acesta este si motivul pentru care am facut multe fotografii, prea bun, prea ca la tara, priviti filmuletul si decideti singuri daca doriti sa-l aveti pe orice masa; la dejun, la cina sau pe o masa festiva, unde va face cu ochiul oricarui mesean! Pofta buna!

5 thoughts on “Cozonac aperitiv

Lasă un răspuns

