Dulceata de trandafiri

P1130757

 

P1130762

Numele de „dulceata” mi se pare atat de comun  pentru aceasta mostenire familiala, careia as vrea sa-i spun fara rezerve „elixir” si fara sa ma tem ca termenul ar fi prea pretios pentru un preparat culinar! Si asta nu datorita valorii sentimentale, care nu-i de neglijat si ar fi unul dintre motivele pentru care isi merita locul in cufarul bucuriilor mele de  suflet, ci a parfumului fara seaman pe care il emana trandafirii speciali din care se prepara aceasta dulceata minunata, parfum ce se transfera in mod miraculos intr-o savoare inconfundabila, de care te poti bucura fie si numai dupa ce ai facut cunostinta cu o lingurita de dulceata facuta din Rosa Damascena, caci acesta este numele adevaratului trandafir de dulceata.

Picture 201

Ingrediente:

100  flori de trandafiri

1 kg. zahar tos

750 ml. apa

2 lamai mari

Mod de preparare:

Se culeg florile parfumate cu speranta nescuturarii in timpul manipularii. Eu am avut fara numar, fara numar, dar le-am selectat ulterior, fiindca le-a cam batut ploaia nemiloasa. Se spala la jet puternic de apa, se scutura bine de apa si se lasa intr-o strecuratoare, pana le vine randul sa fie toaletate, veti vedea cum! 🙂

Picture 204Ei, acum-i-acum! Se ia fiecare floare la scuturat, se apuca toate petalele cu degetele unei maini, dupa care urmeaza indepartarea fara mila a partii albe de la baza petalelor, prin taierea cu foarfeca. Nu am avut cum sa fotografiez operatiunea, asta ar fi fost posibil numai daca avem pe cineva prin preajma, pentru a  fotografia in timp ce eu lucram. Am facut eu o fotografie, dupa ce am lasat din mana buchetul de petale curatate de partea alba. M-am gandit ca tot va va spune ceva imaginea aceasta despre ce si cat se taie din petala…

P1130707Dupa ce se termina operatiunea asta, se aseaza petalele curatate intr-o strecuratoare si se cern bine pentru a nu ramane polen, sau alte corpuri straine foarte mici, lipite de petale. Se freaca apoi petalele intr-un castron cu 2 linguri de zahar si zeama de la o lamaie pana devin sticloase si incep sa lase zeama frumos colorata, cu miros de trandafiri.

P1130713Se freaca pana in momentul lin care petalele incep sa se adune in ghem, dupa care incetam sa le mai presam si le lasam in repaus. Pregatim siropul din zahar si apa, punadu-le pe foc intr-un vas incapator cu fund gros, daca se poate antiaderent. Eu va spun drept, ca am mostenire de la bunica un vas de tuci in care pregatesc dulceturile far nicio problema. Se fierbe siropul la foc mare, pana incepe sa faca bulbuci, dupa care se reduce focul si se asteapta legarea siropului.Acest lucru se intampla atunci cand o picatura de sirop asezata pe o farfurie rece, sta ca si o bobita, fara sa se imprastie pe farfurie. In acel moment siropul este pregatit sa primeasca aroma inconfundabila a petalelor de trandafiri, care se adauga in vas impreuna cu sucul lasat si se imprastie prin miscari circulare prin sirop.

Picture 212Se continua fierberea, se aduna spuma facuta la suprafata dulcetii si dupa cateva clocote se adauga zeama celei de-a doua lamai, se amesteca bine in tot vasul, dupa care se mai fierbe pana cand siropul se leaga din nou suficient de bine, fiindca s-a subtiat dupa adaugarea petalelor! Se face iarasi proba picaturii, care, daca nu se imprastie pe farfurie, ne da semnalul ca trebuie sa oprim focul si dulceata este gata.

Picture 242Atentie, in dulceata se amesteca numai si numai cu o lingura de lemn! Se toarna in borcane bine spalate, uscate  si sterilizate in cuptor, o jumatate de ora.

P1130868

P1130877Sa va dezvalui un secret invatat tot de la bunica. Interiorul capacelor se sterge cu alcool de cel putin 40 de grade, acest lucru impiedica formarea mucegaiului, in cazul in care aveti gradul de umiditate mai ridicat in pivnita/camara! Se infileteaza capacul si apoi se intoarce borcanul cu gura in jos, pe capac. Se invelesc borcanele cu pleduri groase si se lasa sa se raceasca acolo, dupa care le puteti depozita in camari racoroase, dar bine aerisite, ferite de ochii pofticiosilor, fiindca odata inceput un borcan, nu se lasa din mana pana nu i se da de fund! Dar pana sa le ducem in camara, musai trebuie sa organizam o sedinta foto! :)  Eu am organizat” studioul” chiar langa tufa ravasita, dupa ce am cules florile al caror miros il raspandea cu fala!

P1130737La soare te puteai uita, dar la dulceata ba, asa de pofta iti facea!

P1130757Cand v-am spus ca as numi-o „elixir”, cred ca am spus tot ce se poate spune despre ea! Stiu ca lumea a evoluat, ca nu se mai poarta servirea musafirilor cu o lingurita de dulceata si un pahar cu apa, dar dulceata asta chiar a fost creata pentru asa ceva, fiindca nu este nevoie de mai mult pentru a-i simti parfumul fin si textura matasoasa, nemaintalnita la vreo alta dulceata, care sa te faca sa doresti devorarea borcanului pana la final!

P1130768P1130774E dulceata mea nepretuita, pe care o fac an de an cu acelasi drag, in ciuda faptului ca vremea se strica mereu, ca un facut, exact atunci cand inflorirea trandafirului de dulceata este in toi!

P1130753P1130743Sunt multumita ca am reusit sa si fotografiez cate ceva din procesul de preparare, sa pot posta reteta asta, destui doritori dintre degustatori o asteptau! Cred ca un asemenea elixir ar fi pe placul tuturor, pofta buna si o viata dulce, cu parfum de roze si fericire, va doresc tuturor!

P1130874

 

 

 

21 thoughts on “Dulceata de trandafiri

  1. Vai ce minune ai făcut tu acolo….acum că am vazut ce și cum se face parcă am și eu curaj să fac acest elixir. E singura dulceață care nu am facut-o niciodată și cred cu tărie in ceea ce spui..că e un adevărat elixir. Te imbrățișez cu drag și iți multumesc de rețetă…

    1. Cred ca nu am avut cuvinte potrivite pentru minunatia de dulceata care iese din acesti trandafiri prea putin bagati in seama…Au iesit fel de fel de soiuri care ne parfumeaza gradinile, dar eu voi scrie si in testament, ca niciodata sa nu indrazneasca cineva sa-i dezradacineze de acolo pe acestia simpli, dar neegalati, care-mi amintesc vesnic de radacinile mele.

    2. Completez…Daca ai petale, sa nu te sfiesti sa incerci, se face usor, mai usor ca altele…E putin migalos pana tai coditele petalelor, dar nu mai mult decat sa scoti samburii visinelor sau cireselor, sau ruperea coditelor de la capsune. Abia astept sa -ti vad dulceata!

      1. Mai migalos ca la dulceața de cireșe amare sigur nu e..🙂 eu pe aia o iubesc cel mai mult și sunt tare tristă ca de cind locuiesc in Dublin nu o mai pot face, da petale de trandafir cu siguranță am și o să fac…curind…Pup și spor :*

    1. MUtumesc pentru vizita si aprecieri! Cred cu tarie ca orice persoana care a gustat-o, isi doreste sa mai guste.Eu n-am povestit aici cat de frumos mi-au mirosit mainile toata saptamana in care am umblat cu trandafirii acestia minunati, iar gustul dulcetii, chiar nu ai cum sa-l descrii in totalitate, fiindca papilele se zapacesc pur si simplu in fata elixirului descris in articol.
      Cu drag pot trimite la toamna o tufa prin curier! Ce frumoas ar fi” sa prind radacini „in gradina ta, sa nu ma uiti!

  2. Încă o bunăciune din care nu-mi amintesc să fii gustat! Am auzit că-i o dulceață foarte apreciată și văd că arată nemaipomenit! Un motiv întemeiat să încerc și eu.🙂

    1. Petru, tare-as vrea sa afli gustul acestei dulceti, dar facuta in casa fara geluri si zahar cu pectina si alti coloranti…Trimit curierul pana la tine, numai sa poti afla, ceea ce inca n-ai aflat, gustul elixirului din camara mea!

  3. deliciu total, Gela…🙂 doar în România si-n Bulgaria am gustat-o… „o tempora, o mores!”🙂
    * * *
    multumesc pentru popas la locu’ meu de joaca, seara placuta si pe curând!🙂

    1. Cand mai vii in Romania, poate o gusti si pe a mea, promit ca pe un borcanel facut astazi voi scrie „Melanie”.
      Mi-e tare drag sa poposesc in casuta ta virtuala, dar de cand cu capsunele si trandafirii, nu prea am avut timp de plimbari!🙂 Mai am putin pana la vacanta si atunci voi fi numai pe drumurille netului!🙂

  4. Arată foarte bine și cred că e și delicioasă! Chiar astăzi am admirat și eu dulceața de trandafiri a mamei. Am admirat-o doar și i-am sorbit parfumul, de gustat doar puțin, e prea dulce pentru mine😦 . Și da, trandafirii din fotografie sunt la fel ca ai noștri. Acum câteva zile am văzut la o colegă de serviciu altfel de trandafiri, din care spunea că face dulceață. Eu o țineam pe a mea, că aceia nu sunt de dulceață, ea pe a ei. Oare se face dulceață și din alte soiuri de trandafiri, poate chiar din toți?

    1. M-am documentat mult cu privire la subiectul acesta, fiindca si eu am mai avut controverse. N-am gustat si nici nu m-as incumeta sa fac asta, daca dulceata nu este facuta dintr-un soi consacrat pentru dulceata. O persoana care a lucrat ani multi la o fabrica de conserve, unde se prepara si dulceata de trandafiri, mi-a spus ca sunt trandafiri de doua nuante, unii ca ai mei, altii mai inchisi putin, cu o culoare mai intensa, dar tot Rosa Damascena! Stiu ca toti trandafirii sunt comestibili, eu fac suc din trandafiri parfumati catifelati, o sa pun chiar in noaptea asta reteta pe blog; Mai pregatesc petalele dulci de aici https://cufarulcubucurii.wordpress.com/2012/08/29/petale-dulci-de-trandafir/ pe care le folosesc la cozonaci, checuri, prajituri si fac furori printre papile…Poate sunt oameni care au anumite experiente reusite cu altfel de trandafiri, nu am informatii.

  5. Buna dimineata, Gela !
    Eu am „prins 2 iepuri deodata ” ! 🙂
    Am lasat la macerat timp de 2 zile ,
    500 gr. de petale de trandafir in apa rece de izvor ,
    cu zeama de la 2 lamai mijlocii dupa care, le-am strecurat si am preparat :
    – SIROP de trandafir ( 2 kg de zahar la 1 litru de sirop) ;
    – DULCEATA de trandafir asa cum ai pregatit-o si domnia ta !!! 🙂 🙂 🙂
    O zi frumoasa ca si imaginile postate ! 🙂
    Cu stima,
    Aliosa

    1. Imi foloseste mult sfatul tau, doar ca nu mai am petale! Noi avem la macerat suc de trandafiri pe care il prepar din petale de trandafiri parfumati, dar nu din soiul Rosa Damascena, o sa scriu reteta si pe blog.O zi frumoasa si tie, parfumata cu bucurii!

  6. Ahhh…ce bine arata!!! Si stiu ca e si foarte buna,aceasta dulceata. N.am mai mancat demuuuult,iar de facut nici nu vorbesc. N.am facut.o niciodata😦
    Felicitari pt toata munca pe care o depuneti si pt rezultatele imbietoare!
    P.S. Oare se gaseste si de cumparat? Prima si ultima data am cumparat din Bulgaria acum 6 ani.

    1. Ma bucur ca ati rascolit pe aici si ati gasit si ceva care sa va placa! Dulceata asta o iubeste toata lumea, mai ales fiica mea!🙂 Nu stiu daca se gaseste de cumparat, dar eu v-as trimite cu drag un borcan! Cand eram foarte tanara si nu ma apucasem de facut dulceturi, tot din Bulgaria cumparam si eu. Multumesc mult pentru toate cuvintele frumoase!

  7. Am fost la Kaufland si…am gasit! Mi.am cumparat un borcan,si cum am ajuns acasa l.am deschis si am savurat din aceasta delicioasa dulceata.
    In ceea ce priveste „rascolitul” pe aici…Hmmmm….acum v.am dat si „in urmarire.”🙂

Lasă un răspuns

