Paine umpluta cu branza si mac

Am mostenit de la parinti obiceiul ca la marile sarbatori crestinesti, masa sa fie asezata altfel decat intr-o duminica de rand si-mi suna si acum in minte cuvintele mamei „Sa asezam o masa mai aparte astazi, ca sunt Rusaliile!”                                                                      O voce interioara imi sopteste de fiecare data cand este o sarbatoare mare, sa duc traditia mai departe si eu o ascult si ma adaptez specificului sarbatorii respective. Pentru sarbatoarea de astazi, Pogorarea Sfantului Duh( Rusaliile) m-am gandit nu doar la un meniu deosebit, ci si la aspectul  deosebit pe care sa-l aiba painea noastra cea de toate zilele. Dupa o vizita in gradina cu flori, in care am vazut  maci grandiosi, foarte curtati,  am decis cum sa fie painea noastra de sarbatoare; cu branza si mac, sa placa la toata lumea!

Inspiratia…

P1140281

Picture 071

P1140282

P1140647Rodul inspiratiei…

P1140672

Ingrediente:

Pentru aluat:

340 ml. apa calduta                                                                                                                           700 gr. faina                                                                                                                                           15 gr. drojdie uscata sau 30 gr. drojdie proaspata                                                                             1 ou mare                                                                                                                                                  o lingura de zahar                                                                                                                                  o  lingurita cu varf de sare                                                                                                                    5 linguri de ulei vegetal

Pentru umplutura:

150 gr. branza sarata de oi, sau de care va place                                                                           50 gr. mac                                                                                                                                                3 linguri de ulei de masline

Pentru uns:

un galbenus de la un ou mare                                                                                                              o lingurita de lapte                                                                                                                                 o lingurita de ulei de masline                                                                                                                o lingura seminte de mac                                                                                                                      o lingura cu varf de seminte de susan

Mod de preparare:

Aluatul se poate pregati la masina de paine, adaugandu-se ingredientele in ordinea indicata in instructiunile masinii. Se programeaza pe programul framantare si dospire. Se scoate coca din cuva masinii abia la finalul programului. Dupa ce se rastoarna aluatul pe planseta infainata, se procedeaza asa cum voi explica pe parcursul postarii. Daca se pregateste aluatul manual, se procedeaza dupa cum urmeaza. Se incalzeste laptele. Se cerne faina, se amesteca apoi cu drojdia uscata, fiindca eu cu din asta am folosit si se aseaza intr-un vas incapator. Se face o gropita in mijlocul fainii si se toarna acolo toate ingredientele. Se amesteca la inceput cu lingura de lemn si apoi se framanta cu mana pana se incorporeaza toata faina. Se va obtine un aluat molcut. Se lasa la crescut in castron o jumatate de ora si dupa ce si-a dublat volumul se rastoarna pe planseta de lucru bine infainata. Se intinde o foaie mare, cat de cat dreptunghiulara, cam 60/40 a avut foaia mea si grosimea 5 mm. Se unge cu cele trei linguri de ulei de masline, se rade branza pe razatoarea mare si se imprastie pe toata suprafata foii, apoi se imprastie macul cat mai uniform.

P1140537Se ruleaza strans pe lungimea foii.

P1140538Se taie oblic bucati de 7 cm. lungime din rulada astfel obtinuta. Faceti astfel incat sa va iasa 9 bucati, plus un capat mic. Mie asa mi-au iesit, sper sa va iasa si voua, daca nu mai scurtati putin bucatile, le taiati la 6 cm. E mai bine sa va orientati de la inceput cat de mari le taiati.

P1140539Se asambleaza painea direct in tava aragazului, captusita cu hartie de copt. Se stabileste centrul tavii si se aseaza acolo bobocul pe care il obtineti dintr-un capat de rulada, care oricum este mai micut decat restul bucatilor. Se aseaza apoi sase bucati de rulada cu varful ascutit spre exteriorl tavii, exact asa ca in fotografia urmatoare, iar restul de trei bucati se mai taie inca o data, tot oblic si se obtin niste bucati mai micute, care se aseaza intre cele mari. Fotografia explica mai bine, dati clic si priviti-o, va rog!

P1140540Se mai lasa la crescut si in tava aproximativ 2o de minute, dupa care se unge cu un amestec format din galbenus, lapte , ulei si se mai presara seminte de mac si de susan doar la boboc si foarte putin in rest.

P1140546Se coace la cuptor preincalzit, la 180 de grade, circa 40 de minute. Mirosul ce va razbate din cuptor va fi cu greu tinut in frau…Miros de paine calda cu iz de mac, hmmm, cine nu si-ar dori? Eu mi-am dorit si sunt fericita ca am incercat, am avut ocazia sa fac o bucurie celor dragi cu o paine minunata! Si nu va spun cum arata pe masa, dar va arat in fotografie!🙂

P1140569Aspect de poveste…

P1140675

P1140570Gustul acestei paini este unul nebanuit, va las sa-l descoperiti din imagini!

P1140676Se desface in foi…

P1140577E pufoasa.O mananci cu ochii…Savoarea painii cu branza si mac ne-a cucerit pe toti si am decretat-o paine de sarbatoare, sper sa fiti in asentimentul nostru! Pofta buna!

P1140576

P1140682P.S.

Nu stiu daca o sa vreti sa o incercati vreodata! Eu stiu doar ca-mi voi aminti cu drag de ea, ori de cate ori voi privi macii si o voi face de multe ori la ocazii speciale! Paine calda si flori pentru voi, la zi de sarbatoare, care sarbatoare, v-o doresc deosebita!

Picture 085

13 thoughts on “Paine umpluta cu branza si mac

    1. Aliosa, ce bine ca te vad! Fiind sarbatoare si avand vreme de relax, am zis ieri sa plec in vizita pe la toti prietenii virtuali! N-am putut sa citesc nimic de la tine de pe blog, doar titlurile, mi se blocheaza pur si simplu toate cele si nu pot nici sa citesc, nici sa comentez…Ti-a mai semnalat cineva asta? Doar la tine pe blog mi s-a intamplat asa ceva, in rest am zburdat cat m-au tinut puterile! Sa nu crezi ca-mi uit prietenii asa usor! Ma bucur ca ti-a placut painica, sa stii ca merge si ca asternut la o bere rece pe caldura asta si nu-ti mai trebuie nimic! Zile racoroase iti doresc, gata, acum vrem la umbra!
      Vorbele intelepte sunt minunate, am salvat filmuletul, multumesc!

Lasă un răspuns

