Conserva de peste (oblete)

Sotul meu iubit, aseara,                                                                                                                          Niste pesti a capturat…

(Fu la pescuit, off cours!)

Va spun drept, l-am si pupat!   🙂

Iar eu prin ce facui azi,

Cu pestele procurat,

Sper sa ii fi demonstrat,

Ca… nici eu nu-s de lasat!🙂

Ingrediente:

5 kg peste (scrumbie, oblete)

300 ml. ulei

200 ml. otet

1,200 l. apa plata

3 lamai

o lingura de zahar

5 cepe

5 morcovi

10 frunze de dafin

piper boabe si de ienibahar, dupa gust

crengute de cimbru verde, merge si uscat

O mana de sare grunjoasa, nu am cantarit-o, am bagat mana in punga si am luat cat a tinut!🙂

Mod de preparare:

Mentionez ca eu am preparat conserva din peste mic, oblete, sau albitura, cum i se spune pe malul Dunarii!

P1170381

Se curata, se spala si se scurge bine pestele, se presara bine cu sare mare si se lasa in asteptare intr-un vas care are capac mai bine de o ora. Intre timp se curata ceapa si morcovii, se taie rondele, la fel si lamaile, se taie cu tot cu coaja. Intr-un alt vas se vor pune la fiert apa, uleiul,otetul, boabe de piper si ienibahar, zaharul, lamaia si 4 linguri de sare. Pana fierbe marinata, se taie capatana pestelui, daca se doreste, eu am taiat-o ca sa castig spatiu in borcane Dupa ce s-a „indulcit” putin cu sarea, pestele se spala de sarea nedizolvata la jet de apa. Se aseaza in borcanele pregatite dinainte peste,rondele de ceapa si morcov.

P1170857Aici vreau sa fac o mica paranteza…Reteta initiala spunea sa se adauge ceapa si morcovul la fiert, in marinata si dupa ce fierb si impreuna cateva minute sa se toarne marinata peste peste, sa se lase sa se raceasca in vas acoperit,totul, apoi sa se aseze in borcane…Am facut si asa la ainceputuri si mie nu mi-a placut sa mai pun mana pe toate cele, dupa ce s-au marinat, fiindca trebuia sa le asez in borcane cu un rost…Astfel ca am modificat procedeul,mi s-a parut mult mai igienic asa, sa nu mai iei la mana totul si sunt foarte incantata de rezultat! Voi puteti face cum doriti… Deasupra, peste peste, se pun boabe de piper si ienibahar, eu am pus, nu gluma, crengute de cimbru si foi de dafin.

P1170864

P1170865Se toarna in fiecare borcan marinata fierbinte, luata de pe foc. Atentie, sa fie puse borcanele intr-o tava de inox, sau sa se puna un cutit sub fiecare borcan in timp ce se toarna marinata, pentru a evita spargerea borcanelor! Eu nu am avut niciodata spargeri de genul acesta! Se infileteaza capacul borcanelor  si se lasa sa se raceasca in patura pana a doua zi cand se  sterilizeaza  borcanele timp de 30 minute din momentul in care apa incepe sa clocoteasca in baia de apa. Se iau borcanele fierbinti si se intorc pe capac, se acopera cu paturi groase si gata! :)  Cand se racesc sunt cam asa…

P1180016 Sa nu va faceti probleme cu ceapa si morcovul, fiindca le-ati pus crude, noi mancam pe loc un borcan dupa ce se raceste, bineinteles, sa vedem cum a ne-a iesit si va spun ca deja se marineaza de seara pana dimineata, d-apoi pana in momentul consumarii!

P1180013

Puteti sa-l consumati si peste doi ani, tot bun! Reteta e facuta si rasfacuta de mine de multe ori in timp, deci, fara emotii! Si merge foarte bine si cu scrumbie mai mica, reducandu-se cantitatea de ulei, fiindca e mai grasa. Daca vreti sa reduceti sau sa adaugati ceva, puteti sa o faceti la condimente, in rest, nu stiu, nu raspund! Sunt foarte obosita si poate m-am exprimat neclar pe undeva, nu ezitati sa ma intrebati, va voi raspunde cu drag. Stiu ca multi dintre voi asteptau si reteta asta si va rog sa ma credeti ca n-am putut raspunde rugamintilor voastre mai devreme, chit ca am facut conserva de fata de trei ori in vara asta, dar e mai greu cu fotografiile cand ai o zarva de genul acesta in bucatarie.

P1180021

Pofta buna la conserva si nu uitati, la iarna cand veti scoate un borcan de peste, va fi musai sa aveti si o tuica buna, de cazan, pentru instalatie, va spun eu ca asta e obiceiul pescarului meu de suflet!🙂

37 thoughts on “Conserva de peste (oblete)

    1. Eu nu mai stiu gustul conservelor din magazin, de cand m-am intalnit cu pescarul asta priceput,🙂 dar de un lucru sunt sigura- au conservanti acelea si acesta este principalul motiv pentru care prefer sa le fac in casa, iar motivul secund este cantitatea mare de peste pe care o am uneori, deci costul mic al conservelor mele sanatoase. Sa-ti spun drept, Petru, daca ar fi sa cumpar pestele, nu as face conserva, l-as manca proaspat si gata! M-am bucurat, ca intotdeauna, de vizita ta, multumesc!
      Zile senine de toamna iti doresc si fiindca stiu ca-ti place muzica iti las un dar langa conservele de peste…https://www.youtube.com/watch?v=ZK12OLRVu3k

    1. Elena, in functie de durata de pastrare a conservei, oasele pestelui se mai simt sau nu. Eu am facut mai multe runde de conserve de acest fel si una dintre ele o sterilizez mai mult, 50 de minute. Din tura asta fac pasta de peste tartinabila cu unt si lamaie si e un deliciu! Doar mixez pestele conservat cu mixerul vertical si e o pasta omogena. Dar,asta se intampla daca faci conserva din peste mic! Daca e mai mare, il tai bucatele de maxim 2 cm. lungime si fierbi si mai mult la sterilizare, o ora! Eu asa procedez cand fac conserva de scrumbie. Ma bucur de vizita ta si de comentariu si te mai astept la cotrobait prin sertare.

      1. Santem in 2016 si am gasit aceasta rețeta am facut cu peste novac o sa fie bun?si mi sa părut amara apa cu oțetul si lămâia ?va multumesc

      2. Trebuie sa fie bun! cat despre amareala, nu stiu ce sa va spun, mai patesc si eu asa din cauza lamailor care sunt tratate din ce in ce mai mult in ultimul timp!

    1. Maria, e minunat sa ai in casa un pescar!
      Si in situatia asta e pacat sa nu prepari conserve de peste, care, daca ai spatiu de depozitare corespunzator, te scot din nevoie de fiecare data cand nu ai timp sa gatesti sau sa-ti pregatesti ceva pentru pachet!O sa mai postez retete cu peste, fii cu ochii in patru!🙂
      Nu vreau sa inchei, fara sa-ti multumesc de vizita si comentariu.
      Numai bine iti doresc si spor la conservarit!

  1. Eu fac aceasta conserva ca fel de mancare, cu orice fel de peste (de rau, marin etc.), la cucta, dar de conservat la borcan chiar nu m-am gandit … ori acum uite c-am prins si eu ideea, Gela. Multumesc!

    1. Si eu arunc in graba la cuptor exact ingredientele descrise, cateodata si gata cina, Mina!
      Dar cand am peste mult, ca acum, ma gandesc si la zilele in care nu-i si mi-am luat masurile corespunzatoare, deci e bine sa avem si la conserva.
      Ma bucur daca ti-am fost de un ajutor cat de mic si te mai astept in vizita!

      1. Eu sunt Vali (Mina) si-am intrat cu bucurie in vizita la tine de multe ori, in fascinanta ta bucatarie, Gela – insa pe tacute, dar acum chiar ca nu pot sa ma abtin, esti mult prea generoasa!!!

  2. nu inteleg partea asta :”Se acopera cu capacul si se lasa sa se raceasca in patura pana a doua zi cand se sterilizeaza borcanele timp de 30 minute din momentul in care apa incepe sa clocoteasca in baia de apa.”
    adik fierbi borcanele a doua zi ?30 min ?le asi prima zi asa si a doua zi le fierbi ?nu inteleg .
    mersi

    1. Dana, a fost probabil o exprimare mai lapidara…Am editat si sper ca acum nu mai ai niciun dubiu! Mai explicit era „Se acopera borcanul cu capacul” sau „se infileteaza capacul”. Era un subiect subinteles acolo, care inducea in eroare, am editat ca sa fie mai explicit totul, multumesc de semnalare.
      La punctul doi lamurirea e asa:
      -S-a pus marinata fierbinte peste pestele din borcane, deci sunt fierbinti si se lasa in paturi pana a doua zi, tocmai pentru a se produce marinarea la cald.Si da,
      daca vrei sa pastrezi borcanele timp indelungat le sterilizezi a doua zi, asa cum am spus, asta este logica. Daca mai intrtebari, te rog sa indraznesti, eu iti raspund cu drag.

      1. Am inteles acum . deja am pestele in borcane si nu stiam dak maine mai trebuie sa le fierb sau nu .Mersi mult si mai astept alte retete de conservare pt iarna .

    1. Asa am vrut sa spun „zarva” (Dex: zarva= galagie, tumult, agitatie, miscare, framantare, larma s.a.) .
      Deci, cand am zarva ( agitatie) in bucatarie cu facut conserve, e mai greu sa am timp si de facut fotografii, cred ca nu am gresit cu nimic prin folosirea unui regionalism …Te-oi fi gandit tu la varza!🙂 Multumesc oricum de vizita si „cai” lasat un comentariu, asta inseamna „cai” avut placere si vointa, chit „cai” scris „cai”!🙂 🙂 🙂

      1. Aaaaa, ce repede te prinzi, bre, nene orasanule! 🙂
        Fug la o zacusca si am sa culeg si niste struguri pentru must, asa, sa desfunde instalatia! Sughit bun, nea capitalistule!🙂

    1. Este ceva intre cele doua…Gustul e mult mai bun, decat al fiecarui fel de care amintesti, in parte…Lamaia ii da o savoare deosebita si sterilizarea ii anuleaza gustul de peste crud, al celui marinat, la rece, doar…No, acum, gusturile nu se discuta , nici nu se disputa, noua ne place si de aceea conservam cat de mult se poate!

    1. Multumesc, Dan!
      Cred ca stie multa lume, dar e mai secretoasa!🙂
      Noua ne place si cel uscat, peste iarna. Iese un rasol…Poate voi avea timp sa revin cu noi postari, sa vi-l povestesc!🙂

Lasă un răspuns

