Dulceata din maci salbatici

Am visat de multe ori la dulceata asta, dar n-am indraznit sa sacrific frumusetea macilor, pe care ii ador si nu exista vara in care sa nu fac „bai” de maci…Da, da, sa nu credeti ca e o exagerare, am imbratisat la propriu, nu doar cu privirea, campuri inrosite si lanuri inflacarate de rosul macilor salbatici. E mirific in maci si iubirea mea pentru ei este si va fi statornica! Iertati-mi indrazneala  de a posta o fotografie in care sunt eu si macii, dar noi chiar ne iubim! Picture 139 Desi mi-i imaginam mereu,  nu doar pe campuri adevarate ( nu d’alea photoshopate) ci si in diverse dulciuri, nu m-am indurat, pana in vara asta, sa-i adun in cantitate mai mare si sa-i folosesc in bucatarie, desi au proprietati terapeutice semnificative si nu ti-e de colo sa ai in dulap un recipient cu sirop de maci! Dar acum, vazand ca ploile din ultima saptamana strica totul, mi-am luat inima-n dinti si am cules maci cu gandul la implinirea unui vis mai vechi… „Dulceata de maci salbatici” suna atat de inflacarat in viziunile mele culinare, incat trebuia sa se intample si minunea asta in bucataria mea si azi, chiar s-a intamplat minunea, va prezint reteta celei mai minunate dulceti pe care am facut-o de-a lungul experientei mele culinare. Ingrediente:                                                                                    400 gr. petale de maci                                                                                                                           2 kg zahar                                                                                                                                                 3 lamai mari                                                                                                                                            1, 250 l apa plata                                                                                                                          optional: seminte de cardamom si semintele din jumatate de pastaie de vanilie                             Mentionez ca eu am pus semintele din sase pastai de cardamom si semintele dintr-o jumatate de pastaie de vanilie, fiindca asa am simtit eu ca s-ar potrivi foarte bine si rezultatul mi-a demonstrat ca am avut dreptate. Mod de preparare: Incercand sa gasesc retete pe net, nu am gasit absolut nimic la cautarea  pe Google in limba romana si am renuntat sa ma gandesc la cum au facut altii, daca cumva au facut, mi-am imaginat o asemanare intre dulceata de trandafiri, de aici  http://https://cufarulcubucurii.wordpress.com/2014/05/30/dulceata-de-trandafiri/  si am mers pe drumul dulcetii de trandafiri, cu mici modificari, pana am obtinut mult ravnita dulceata de maci, care arata chiar mai bine, fiindca este mult mai matasoasa, priviti-o! P1150192Sa mergem, dar, pe firul miraculoasei povesti a dulcetii de mac salbatic! Ne inarmam cu un aparat de fotografiat, plecam la cules de maci, dar purcedem la cules, numai dupa ce imortalizam mirificul privelistii din toate unghiurile! Si iata un unghi! Picture 157Si culegem si culegem, venim acasa si prima grija e sa facemi un mic aranjament, sunt prea frumosi si trebuie sa mai pastram cativa, sa ne mai bucure ochiul si maine… P1140982Apoi incepem treaba culinara, fiindca nu e de zabovit cu aceste delicate flori! Scuturam bine de insecte, fiindca sunt foarte curtate, dupa cum bagai de seama! P1140970Apoi desprindem petalele si le mai luam o data la scuturat, fiindca staminele macului sunt lipicioase rau si stau lipite de petale. Le cantarim apoi, e important, zic eu! P1150093Le spalam bine si in multe ape, staminele se ridica la suprafata apei, apoi ultima spalare se executa sub jet puternic de apa. O sa vi se para ca s-au imputinat, dar e doar o impresie…Se lasa sa se scurga bine intr-o strecuratoare. P1150101Se pune la foc siropul. Asta inseamna fix a se fierbe impreuna apa si zaharul, dar si bobitele din pastaia de vanilie si semintele de cardamom, in cazul ca vreti sa le folositi. In timp ce siropul fierbe si se ingroasa, se freaca  petalele cu zeama  stoarsa de la toate lamaile, ca-s multe petale. P1150108 Cand siropul s-a legat ca o miere  si face bulbuci se adauga petalele. Sa nu va speriati de acele negrete, sunt condimentele! P1150103 P1150110Daca siropul a fost bine legat, mai mult de 12 minute nu trebuie a se fierbe dulceata, uitati cum arata dupa  sapte minute de fiert… P1150111Dupa inca cinci, deci 12 minute in total, arata asa, nu mai cade din lingura aproape deloc, deci, e gata!Se ia vasul de pe foc si se acopera cu un prosop ud. Se lasa sa se raceasca in vas si se pune rece in borcane capsate cu capace al caror interior a fost sters cu alcool. P1150127Inainte sa fie pusa in borcane merita o sedinta foto, dar soare, yoc! Dar nu de soare avem nevoie pentru a observa cat e de matasoasa…Este cea mai faina dulceata pe care am privit-o vreodata, oameni buni! P1150171Are o culoare fantastica si un gust divin! Cand curge din lingurita are finetea aripii de libelula, nu stiu sa va explic altfel cat de matasoasa poate fi! P1150157Pur si simplu vezi prin ea, e translucida si m-a frapat culoarea, eu credeam ca va iesi precum a macului, rosu aprins, dar nu, e un rosu mai degraba trandafiriu. P1150201M-a cucerit cu gustul, savoarea si tot ce tine de ea, pentru mine e dulceata secolului, tineti minte! O  buna prietena de pe Facebook, careia ii si datorez faptul ca m-am apucat sa o prepar, Luminita Sunar m-a denumit „pioniera” acestei dulceti in Romania si daca e asa, chiar sunt  bucuroasa si mandra sa ajung la inimile voastre cu aceasta minunata reteta, dragii mei cititori! Si-i multumesc Luminitei, nu oricum, ci  cu inflacararea macului, pentru ca m-a incurajat sa o fac. Sper sa va inflacareze si pe voi, atunci cand veti avea prilejul de a da peste maci si sa o faceti, ca se merita! P1150298Si fiindca imi place asa de mult, voi participa cu reteta aceasta la campania de sarbatoare a lunii iunie, a carei gazda este Aura Carolina  http://bucatariaurei.blogspot.it/2014/06/campanie-de-sarbatoare.html P1150231Pofta buna!

36 de gânduri despre „Dulceata din maci salbatici

  1. Oaw! Nu stiam ca poate exista asa ceva! Arata de-a dreptul minunat… si chiar sunt foarte curioasa de gustul sau. Anul asta nu cred ca mai apuc, dar poate la anul fac si eu o tura :D. Are o culoare splendida!! Bravo!

    1. Si eu sunt fericita ca am facut-o,in sfarsit si v-am dat reteta cu tot dragul! Si nu-ti spun cate mesaje private am primit pe Facebook, o vrea lumea! :)Ma bucur ca mai scotocesti prin cufar, weekend placut!

    1. E unica, are un gust fin, foarte putin parfumat de mac, usor, dar foarte usor amarui, pe mine m-a innebunit matasea, sunt de-a dreptul fascinata, maine plec la cules de maci si mai fac, toti prietenii vor dori sa o guste si vreau sa am cate-o lingurita, macar pentru toti! Eu ma gandesc de ceva vreme, dar am tot amanat, pana cand pritena mea mi-a dat branci si mi-a zis „fa-o!” si-am comis-o! 🙂 :)))))))))))))

  2. Fabuloasa reteta. Daca as fi stiut ca se poate asa ceva, in urma cu 10 zile cand eram inconjurata de maci ❤ . Gella ma bucur enorm ca am descoperit blogul tau, felicitari pentru fotografiile care ma fascineaza, dar te rog, seteaza dimensiunea la cele medii sa fie mai mare (un 400 x 400) as pune si o poza de prezentare sa o salvezi dimensiune Large. De ce sa ascunzi asemenea minuni de poze si sa nu le pui in valoare? 🙂 Abia astept sa imi mai fac timp sa scotocesc prin cufarul tau. Bravo!

    1. Ma bucur ca ai ajuns pe blogul meu si mai ales ca-ti si place sa scotocesti prin sertare, de aceea am lasat usa si ferestrele deschise si cheile le-am pierdut…Stau foarte prost cu timpul, stiu ca mai am mult de lucru la setari, poate acum, ca am intrat in vacanta, sa pot acorda mai mult timp acestui copil de suflet, care este blogul! Iti multumesc pentru toate cuvintele frumoase si te astept oricand la o reteta pregatita numai din ingrediente sanatoase, pe cat posibil proaspat culese, pescuite 🙂 si gatite cu grija si dragoste pentru cei dragi si pentru toti cei care ne calca pragul!
      Weekend minunat iti doresc!

      1. Se poate face si fara cardamom. Dar se gasesc si la plafar si la supermarchet, in raionul pentru condimente.
        Va doresc succes si va astept cu impresii, eu o voi face in weekendul ce urmeaza!

  3. De data asta mă uimești cu ceva nemaiauzit, dar foarte tentant! Chiar că ești o pionieră în multe rețete, dar mai ales în această minunată dulceață de maci sălbatici! 🙂

    1. Petru,bucuria de a fi luat vacanta a coincis cu aceasta bucurie a unei realizari culinare, sa nu ziceti ca nu sunt realista, ca nu mai am douazeci de ani, si ce daca, am curaj sa va spun ca sunt in extaz si o sa-mi petrec duminica in poenita cu maci! 🙂
      Weekend frumos va doresc tuturor!

  4. Incredibil… m-am uitat si am citit de mai multe ori 🙂 Si mie imi plac macii rosii, dar sa-i vad si in lingurita cred ca…m-ar incanta. Suna si frumos „dulceata de maci salbatici”, arata si bine 🙂 Multumesc foarte mult pentru ce ne-ati adus in atentie si pentru ca ne-ati prezentat pregatirea dulcetii atat de detaliat. Saru-mana! 🙂

    1. Ma bucur ca va place, este dulceata cea mai inflacarata, doar! 🙂 Si imi imaginez ce bine i-ar sta, la un picnic, pe o bucatica de branza,intr-o poenita in care sunt si maci prin preajma, hmmm…

      1. V-am raspuns tarziu, fiindca mesajul intrase in spam, azi am dat peste cateva comentarii pe acolo si le-am scos la lumina…De vina sunt macii, m-am cam pierdut prin ei, fiindca am facut inca doua runde de dulceata si sirop de maci…O sa le postez pe mai departe imbunatatirea experimentului si siropul delicios!

  5. Minunata!!!!!! Felicitări dragă Gela, mă uimești cu fiecare postare și descopăr incă un lucru comun…și eu iubesc macii cu toată ființa mea insă eu i-am pictat și i-am cusut in goblem pină acum… 🙂 :*

    1. Multumesc pentru felicitari, Cristina! Sunt convinsa ca macii din goblenurile si picturile tale sunt minunati! IUbesc absolut tot ce tine de maci, dar, uite ca acum a aparut si aceasta latura noua, foarte dulce, care desavarseste iubirea mea pentru ei!
      Sper sa te bucuri si tu de aceasta savoare, candva si sa-mi dai dreptate!

  6. Gela draga, cat de bine-ti sta intre macii aceia superbi!
    Iar de dulceata de maci chiar ca n-am auzit niciodata, anumite minunatii numai tu stii sa le faci. Felicitari, ma uimesti de fiecare data, esti o gospodina desavarsita, cu un suflet frumos si mare!
    Multumesc ca ne incanti privirea cu pozele minunate pe care le faci si cu specialitatile de la tine din bucatarie. Te pup!

    1. Any, de cand am postat dulceata asta, accesarile blogului au sarit in aer, pur si simplu…Ma bucur ca si tie iti place si-ti multumesc inca o data pentru cuvintele frumoase pe care mi le adresezi intotdeauna! Azi am facut sirop de maci salbatici, tot o nebunie,bineinteles si are la intrebuintari terapeutice…Il voi posta curand.
      Lasa-ma sa te imbratisez si eu cu mare dor!

  7. Buna Gela, aceasta dulceata suna teribil de gustoasa…intrebarea mea este…despre macii salbatici…acesti maci…daca nu am acces la cei salbatici …pot sa ii plantez eu si daca da, ce fel?!? Stiu ca acum fortez un pic dar…e vina ta…:), m-ai facut sa vreau dulceata de maci…deh, ce sa-ti fac?!?

    1. Bun venit, la rascolit in cufar, Monica!
      Eu am maci de gradina si sunt convinsa ca se poate face dulceata si din ei, doar ca iti trebuie foarte multi. Acum, nu stiu daca gustul va fi acelasi, eu p’asta am visat-o, din maci salbatici, suna asa frumos!!! 🙂
      Eu am fost astazi pe un camp si am dat iarasi peste maci, 🙂 o sa fac sirop!Cred ca se poate recolta samanta de la cei de camp si apoi se seamana in gradina, dar iti trebuie multi, pentru a face macar doua borcanele, zic! Nu m-am gandit niciodata sa recoltez samanta,nu am de ce,fiindca noi avem stupina si vara, cand cautam locuri pentru a duce stupina la floarea soarelui, ne intalnim cu macii fara sa vrem! Cred ca poti lua samanta direct de la macii din camp, de pe santuri, nu stiu ce sa-ti spun mai mult…Bafta!

      1. atunci e bine, deobicei seamana cu ceva..
        Chia rsunt curioasa, desi e cam tarziu acum sa culeg maci..poate la anul care vine 😛

  8. Felicitari! nu m`am gandit vreodata ca o sa vad dulceata de maci salbatici ! Arata super ! Poate odata,,,,,,,, o sa ajung sa gust si eu din minunatia asta de dulceata 🙂 te pup!

    1. Si eu te pup, Cerulina! Se face mult mai usor ca altele,pe care eu stiu cat de bine le reusesti tu, Cera, doar maci sa ai! Eu te astept oricand la o degustare, la mine!

  9. Gela, ti-am spus cam tot ce simteam pe FB cand am vazut dulceata. Regret si acum ca in drum spre Hateg n-am putut opri masina sa culeg din campul cu maci salbatici, ca asa de multi am vazut!!! Numai la tine imi era gandul ca ai pomenit ceva despre dulceata asta in discutia cu Meryem. Imaginile or sa ma bantuie si mai visez inca sa-ti fac o vizita sa-ti admir camara si sa schimbam o vorba despre asemenea bunatati si eventual sa-ti aduc si eu mostre sau macar o dulceata de rosii cherry la schimb. Sau sa mai invat cate ceva despre placinte, painici etc. Te imbratisez cu drag, virtual, in speranta unei intalniri reale odata si odata.

    1. Elena, eu eram oricum indragostita de maci, stii acest lucru, dar experienta asta culinara ma face sa pecetluisc in rosul macului acest juramant! Am facut inca doua runde de dulceata si am dezvoltat experimentul, e minunatia minunatiilor, e asa de frumoasa, Elena, ca nu-ti vine sa o gusti, are finetea si fragilitatea macului si o culoare…O sa fac o noua postare si voi scrie si impresiile experimentelor cu numarul doi si trei. Am vrut o culoare mai apropiata de cea a macului si m-am apropiat, iar siropul, ca am facut, bineinteles si sirop, e pur si simplu elixir! Te astept cu drag la noi, stiu ca am multe de invatat si de la tine, ai un blog minunat! Ma bucur ca un copil de prietenia ta virtuala si imi doresc sa nu ramana doar asa.Imbratisari si sperante intr-o cunostere live, cu promisiunea ca, daca acest lucru se intampla vara, vom face dulceata de maci impreuna!

  10. Senzaţional! Cât o să mă mai uimiţi? Dulceaţă din petale de maci sălbatici… probabil. mai întâi te copleşeşte aroma ei neprihănită, apoi gustul… Mmulţumesc pentru încă o bucurie! Cu mult drag, Maria Botnaru

    1. Eu n-am gasit un cuvant potrivit pentru descrierea aromei, dar dumneavostra l-ati avut pe buze si imi suna fantastic de frumos ” aroma neprihanita”! Exact asa este, tare mult as vrea sa o gustati si sa va bucurati si de savoarea macului, asa cum stiu ca va bucurati de frumusetea si fragilitatea lui ca si floare de camp.
      Va multumesc, fiindca printe atatea lucruri minunate de care va ocupati, in special poeziile deosebite pe care le scrieti, aveti timp sa rascoliti si in cufarul cu dulcegarii.Va promit pe mai departe „incantari dulci” facute si impartasite cu drag!

  11. As dori sa va intreb cata apa trebuie folosita? Nu se intelege prea bine sau cel putin eu nu inteleg prea bine, 1,250 de ml? Multumim pentru aceasta reteta minunata, am sa o fac anul viitor pentru ca anul asta au trecut macii…

    1. La cantitatile date de mine aici, se folosesc 1250 ml apa, modific imediat textul, fiindca acum vad ca e o virgula acolo, care v-a dus in eroare; in functie de cantitatea de petale de maci pe care o veti avea, faceti proportia celorlalte ingrediente. O sa mai postez si alta varianta, eu am facut de trei ori in vara asta si am ajuns la o culoare usor mai deschisa, o sa postez si variantele si siropul de maci, caci am facut si sirop si e super! Sper din tot sufletul sa fim sanatosi pana la anul si sa o preparam, ca merita! Numai bine va doresc!

      1. Va multumesc pentru raspuns, promit ca anul viitor am sa o fac. Am sa va trimit poze pe facebook cand am sa o fac, sa va cer parerea..:) Va doresc si eu multa sanatate si numai bine…

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.