Uscarea pestelui(obletelui) pentru iarna

Nu stiu daca postarea asta va trezi interesul  celor care n-au Dunarea pe-aproape, sau iazul sau raul…Dar copiii mei cand vin acasa ma intreaba printre altele, daca am uscat peste anul asta si eu daca n-as raspunde afirmativ, m-as simti ca si cand i-am asteptat nepregatita si acest lucru m-ar intrista. Daca tot a fost asa de norocos pescarul meu de suflet zilele astea si a prins oblete, pestele acela micut si gustos, imediat am trecut la treaba si am insiruit pe culme vreo cateva siruri, findca-i al nabii de bun pestele sarat si uscat toamna, cand se face tulburelul, dar si in sezonul cald, la intalnirile” tovarasesti”pentru ca devine preambulul unui pahar de bere baut cu pofta…Sa ne grabim, ca se anunta ploi si ne strica planurile de uscare!

Ingrediente:

5 kg. de peste( oblete)                                                                                                                             1 kg. sare                                                                                                                                                   5 m. de ata rezistenta la greutate

Mod de preparare:

Ne inarmam cu rabdare si incepem sa curatam pestele…Fiind mic, s-ar putea crede ca ne vom plictisi, dar nu-i deloc asa,  frumosul asta, daca e proaspat se eviscereaza repede…

P1170380Dupa ce se curata si se spala in mai multe ape, se aseaza pestele intr-un vas si se presara cu sare din belsug pana se albeste: un rand de peste o mana de sare si tot asa pana se termina pestele. Se lasa la sare 48 de ore, dupa care se clateste la jet de apa si se insira pe ata cam 50-60 de pestisori. Atentie, se lasa rezerve de cate 20 de cm, de ata la cele doua capete!

P1170447Se insira astfel tot pestele, dupa care se pun sirurile pe o culme insorita, intr-un loc ferit de praf…Uitati-le pe ale mele cum rad in soare!

P1170458

Daca vremea este calda si locul cu pricina este insorit, in patru zile este gata, cu conditia ca noaptea sa fie acoperit cu o folie, sa nu cada apa pe el. Se pastreaza foarte bine in pungi de hartie, vreme indelungata. O sa ziceti poate, pentru ce atata munca, la cherhana este peste proaspat in tot timpul anului! Pestele proaspat nu-i nici pe departe ca acesta! Ei, bine, parpaliti-l numai putin pe o plita, pe gratar, sau pe disc si mancati-l asa si-apoi sa-mi ziceti daca am dreptate…La noi intotdeauna este vedeta la intalnirile cu prietenii, inainte de meciuri cu miza, date la televizor, sau la picnic…Si berea curge rauri si limbile se dezleaga, ce de povesti are in spate micul pestisor! 🙂

 

P1170689

Si cand vreti o saramura, din pestele acesta veti obtine una pe cinste, uitati-o pe cea pe care am facut-o noi in ziua cand l-am strans de pe culme, fiindca n-am rezistat ispitei. Am folosit peste uscat, rosii coapte, ardei copt,ceapa coapta, usturoi copt, ardei iute, patrunjel si apa, de sare nu este nevoie, doar de ceva bun pentru intretinerea instalatiei.  🙂

P1170699

P1170698 Intalneli faine cu prietenii si pofta buna la peste sarat si uscat sa aveti, dragii mei!

22 de gânduri despre „Uscarea pestelui(obletelui) pentru iarna

  1. Buna dimineata, Gela !
    Imi place OBLETELE USCAT
    dar sa nu-l CURAT eu
    caci intru Doamne in pacat
    si ma ” loveste ” Dumnezeu ! 😦
    COPIII domniei tale, sunt foarte norocosi cu o asemenea MAMA !!! 🙂 🙂 🙂
    Eu, decat sa CURAT oblete
    mai bine il revad pe LACATUS

    când marca cu mare sete
    gol in poarta BARCELONEI !!! 🙂 🙂 🙂
    Sa fii iubita de cei dragi ! 🙂
    Week-end placut ! 🙂
    Cu respect,
    Aliosa.

    1. Nici mie nu-mi place sa-l curat, dar, imi place sa-l mananc si cum sa fac?
      Desigur ca ma sacrific de dragul poftei, dar si al copiilor, ca ma uit la ei ca la soare!
      Si azi am facut conserva, tot de oblete si m-am saturat de peste, gata, am procesat pe banda… 🙂
      Nu mai stiam cum sa scot mirosul de peste din maini si lamaita mi-a fost de mare folos, bingo!
      Apropos de Lacatus si mie-mi place…
      Si apropos de cei dragi, sa ai parte de intalneala faina cu ai tai copii, parca asa ziceai ca-ti vin copiii in weekend, care weekend sa fie placut, la maxim!
      Cu consideratie,
      Gela

  2. Wow, ce de pește! Obletele de Dunăre seamănă cu albitura de Someș, numai că-i mai mare, după cum e și apa. E adevărat că pe aici nu se uscă sau afumă peștele, ci doar porcul. 🙂

    1. Asa este cu asemanarea fizica, nu stiu la gust daca se potrivesc!
      Numai cand ma gandesc la afumaturile de pe la voi, ma infioara poftele, Petru!
      Dar nici cu scrumbia noastra afumata nu ma dau la fund… 🙂
      Pestele acela e norocul domnului Dumi, care e un norocos in toate cele, de altfel! 🙂

  3. Minunata reteta, abia astept sa ajung in Romania si in aceeasi zi plecam la tara, la casuta noastra dobrogeana 🙂 . Imi amintesc vremurile cand puneam peste la uscat de toate felurile si apoi faceam toata iarna rasol si scordolea 🙂 . Daca ne ajuta Dumnezeu, poate gasim ceva peste si pun la uscat 🙂 .

    1. Dim pacate pestele e din ce in ce mai putin pe Dunare, se pescuieste la curent in nestire si in complicitate cu cei care ar trebui sa vegheze la stoparea acestui fenomen! 😦 Sotul meu pescuieste corect, in limitele legii si mancam doar acel peste pe care il prinde el. Cand am uscat obletele, cumparam si partea colegului sau de pescuit; ei imparteau pe din doua totul, ca buni tovarasi ce erau si colegul avea nevoie de bani, asa am reusit sa am mai mult si sa pot usca. Am facut si conserva, zilele astea, dar n-am avut timp sa postez, abia de reusesc sa fac fata avalansei de bunatati pe care ni le da Doamne, Doamne! Sa-mi zici cand ajungi in Romania, ca eu sunt foarte aproape de Dobrogea…

      1. Multumesc mult de tot pentru oferta, e tare generoasa, dar deja s-a terminat vacanta. Am stat aproape tot timpul la tara, in Dobrogea, am muncit la casa, prin gradina, ca tare multe mai sunt de facut. Am primit si peste de la ai mei, am rude oameni gospodari si mi-au daruit cam un sac de peste: caras mai mult, marisor si dulce, ca e preferatul meu. Am si novac, sanger, crap, stiuca, platica, rosioara, biban 🙂 . Daca se mai racoreste si dispar mustele( aici sunt tare mari si rele, in Italia), vreau sa usuc si eu macar 2-3 pestisori, de pofta 🙂 . Pup cu drag.

  4. si acum intrebarea care intereseaza dar vad ca nimeni nu a pus-o: daca vreau si eu, la colet postal, cat m-ar costa un kilogram gata facut pentru fript??

    1. Buna, Cristi!
      Bun venit, la rascolit in cufarul cu bucurii!
      Nu stiu la ce te referi tu, cand spui ca intrebarea intereseaza…Eu n-am facut niciodata comert cu preparatele mele, parol!
      Cand am avut in plus, am impartit cu rudele si prietenii.Anul acesta am modificat un pic reteta, am si afumat putin obletele sarat si a iesit atat de bun, incat mi-era teama la un moment dat, ca nu voi mai avea ce sa urc in pod si am uscat 14 kg! O zi intreaga am curatat la oblete, o jumatate de zi am insirat si dupa 5 zile am inceput sa ne rasfatam. Stii, oaspetii se primesc de regula, cu paine si sare…la noi sta sirul de oblete sarat pe masa si coferul de must intepos…NU glumesc! Daca esti din zona,vino sa vezi, nu avem caine rau! 🙂
      Si daca esti din zona, iti pun pile la un pescar sa-ti cumperi oblete, reteta o ai si vei avea satisfactia lucrului bine facut chiar de tine. Cam asta este…
      Daca as sti ca vremea imi permite, as mai usca vreo 10 kg.
      Ramane sa ma gandesc la o solutie, sa poti gusta si tu cumva…

      1. Nu am vrut sa fiu ironic ci doar, eventual,sa te ajut in cazul in care doresti sa faci un business din asta! Eu sunt din Ploiesti, sunt gurmand (si gurmet!) si chiar mi-as fi dorit sa primesc, contracost, un kg de oblete gata de pus in saramura! Fireste, daca se poate si vrei asta! Poate ca cer prea mult?

      2. Doamnă dragă,
        Îmi permit să fiu nepoliticos, dar e baiul cat casa !!!, salivez şi înghit în sec 😦
        Sper să acceptați un musafir nepoftit ca mine la masă.
        Chiar vreau să vă 👏👏👏

    1. Nu, pentru ca in timpul spalarii cad singuri si daca mai raman cativa, vor zbura si aceea dupa ce se usuca pestele. Noi chiar ieri am facut rasol cu oblete uscat, a fost un deliciu!. L-am lasat o ora la desarat in apa rece, apoi l-am fiert cinci munute impreuna cu trei cartofi curatati de coaja. Am pisat patru catei mari de usturoi si cand zeama s-a mai racorit, i-am adaugat in ea. Am mancat o mamaliga intreaga cu rasolul de-a iesit.

  5. Fii atentă, Gela: îți adresez o întrebare, dar să nu râzi de mine, că io mi-s paralelă cu de-aiastea… Hamsiile sunt același lucru cu obleții? Am căutat pe net, dar tot nu m-am lămurit…
    Poți să râzi, dar în șoaptă, doar cu familia… :)))
    Să mor de știu care-i deosebirea…

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.